måndag 9 november 2009

Scheman och konspirationsteorier

Jag tas om hand serni, igår fick jag tex ett sms innehållande följande, fritt citerat ur minnet:
"Lite söndagsinformation: 1920 på kanal 4 går Kalla Fakta om Sanningsteorin. Tis & tors i klubbstugan. Ons löpning".

Både intellektuellt och fysiskt ses jag efter alltså, det är väl bra?
Hur som helst så var jag ju då naturligtvis tvungen att kolla på KF med ett halv öga, och efter det var jag såklart tvungen att kolla på "dokumentären" om det hela, Loose Change, och efter DET var jag såklart tvungen att gå igenom halva internets artikelsamlingar på temat, vilket jag alltså gjort nu på morgonen.

Och nu sitter jag här, nersjunken i djup skratta-eller-gråta-förundran. Kan vi diskutera det här eller? Är någon för? Hur kan så många vara för? Hur kan det vara en så socialt accepterad konspirationsteori? Är inte det märkligt och intressant? Jag tycker det är jättespännande! Är skräcken så stor för något okänt hot att det är tryggare att bli konspiratorisk? Typ som att det är behagligare att bli nerslagen av sin kompis än att bli klubbad i parken av en främling, för med någon man känner kan man säga att man såg tecknen sedan tidigare, kände det på sig, förstod att det var på gång, etc etc etc? Det känns ju onekligen som att det är grunden till det hela. Genom att skylla på Bush & co går det att se ett motiv, vilket förmodligen känns skönt och inte lika skräckinjagande som det okända mörka hotet från öst osv.

Folk, alltså?!

5 kommentarer:

bror sa...

"Kan vi diskutera det här eller?" Du menar väll "kan jag få säga vad jag tycker." en Blogg är väll ganska mycket envägs kommunikation tycker du inte?

Lisa sa...

nähä, du bevisade ju precis att det är motsatsen till envägskommunikation! kommentera på! vad tycker du om det? har du sett filmen?
mina egna åsikter i sig själva är jag så trött på, de är bara roliga i överbevisandet av andras.

bror sa...

nope inte sett just den filmen, men många andra om många olika konspirations teorier. Men jag är mest så trött på det att jag inte orkar bli irriterad/förvånad/bekymmrad o.s.v. mest låta folk hållas. Det är ju en viss typ av männsikor som tror på detta om vi skall säga det neutralt

Lisa sa...

jo så är det ju, men i andra sammanhang rör det sig ju om en liten klick wackon som bygger foliehattar och tror på att elvis lever/utomjordingar styr världen/the matrix/osv, men det här är ju så stort. det är liksom "normalt" (nåja) på ett annat sätt. och det är ju lite intressant...

Papsen sa...

Ni är i gott sällskap. Redan den gode August Strindberg insåg detta och påpekade att - det är synd om människan.