onsdag 4 november 2009

Lugn och sansad

Hej på er crazy kids, hur mycket tror ni jag kan om retorikens historia?
Inte mycket, kan jag tala om.
Men jag har ju hela två timmar på mig att ändra på den saken nu eftersom jag precis behärskade min impuls att kompensera gårdagens träningsrelaterade totalfail med att ta i dubbelt så mycket nu på förmiddagen.

Det hela känns naturligtvis vansinnig moget, förnuftigt och sansat och man kan väl säga att jag självmedicinerade mig enligt de behandlingsmetoder wiki hävdar att man på 1800-talet använde för att bota hysterikor (jag har visserligen ett svagt minne av att jag fått lära mig att man brukade använda hypnos, men orka vara källkritisk), nämligen genom att "lugna ned sig", "ta sig i kragen" och "sluta upp med sina hysteriska fasoner."

Gud, läkekonsten alltså. Istället för motion på recept som man får nu, fick de alltså STFU-&-sluta-gnäll på recept. Vilka föregångare! All respekt! Jag ser fram emot när cirkeln kommer slutas och man kommer återinföra det på landets alla vårdcentraler. Besparingsmöjligheterna tycks plötsligt nästan oändliga!


(Också enligt wikipedia, denna obestridiga källa, behandlades de män som drabbades av hysterisympton på den tiden för utmattning, och de ordinerades till skillnad mot hysterikorna vila och miljöombyte. Det tycker jag att ni kan tänka lite på.)

5 kommentarer:

broder sa...

STFU-&-sluta-gnäll på recept... not to self, kom ihåg!

Lisa sa...

Ja! Jag tror det kan bli en hit!

johanna sa...

bästa botemedlet för hysterikor ca 1900: operera bort livmodern/äggstockar/hela klabbet. hysteri - hystera - livmoder
(jag älskar karin johannisson, hon har lärt mig allt jag kan)-

Lisa sa...

ja, men gjorde man inte bara det i de "värsta" fallen? De flesta låste man väl bara in för förvaring? Eller minns jag fel då?

johanna sa...

inte låste in, sånt gör man bara med underklassen (& de kan per definition inte lida av neurasteni/hysteri). fina flickor fick åka på vilohem & sitta på verandor med en filt över knäna & vårda sina dåliga nerver.
alternativt behandlas med stimulering av klitoris, orgasm = mindre spända nerver, vandrande livmödrar osv!