torsdag 30 juni 2011

Jättestora kärleksfrågor

Bra grej: cykla ensamdistans och lyssna på P3

Bättre grej: cykla ensamdistans och lyssna på Jättestora frågor med Johanna Koljonen (förmodligen den bästa programidén någonsin) på P3

Bästa grejen: cykla ensamdistans och lyssna på Jättestora frågor med Johanna Koljonen (förmodligen den bästa programidén någonsin) med kärlekstema (förmodligen programmets bästa tema) på P3

Jag blev så engagerad att jag flera gånger var tvungen att stanna och arrangera om sladden så jag skulle få fortsätta ha mottagning i radioskuggehålorna kring svärdsjö/enviken. Det är ju så intressant det här med hur folk ser på sina relationer till sina partners och vänner och familjemedlemmar och allt vad det är. Dessutom ett outtömligt ämne. Oavsett hur många gånger det ältats så slutar det ju aldrig att vara roligt, även om de flesta har obegripliga och märkliga synsätt men det är väl knappast något chockartat.

Vad jag tänkte på 1: Hur jobbigt folk tycker det är med andra människor, och hur mycket de mår dåligt över sina relationer till sin omgivning.
Själv har jag väldigt sällan problem av den sorten. Jag vill verkligen inte låta förnumstig nu och det är inte för att jag på något sätt skulle vara en övermänsklig relationsguru (snarare tvärtom?) men förmodligen för att jag helt enkelt inte orkar beblanda mig med folk jag inte tycker är helt awesome på alla möjliga plan, vilket ju faktiskt gör att de människor jag har i mitt liv så gott som enbart har positiv inverkan. Dock verkar det ofta vara där det felar för folk, som ju å sina sidor verkar ha en förkärlek för att hänga med såna som får dom att må skit/bete sig som skit/lägga sin tid på skitsaker.
Jag har aldrig fattat det där. Att umgås med människor som inte förhöjer ens liv och ens person finns det ju verkligen ingen som helst mening med? Då är det ju 100 gånger av 100 bättre att hänga med sig själv, det vet man åtminstone är givande.

Vad jag tänkte på 2: Det här med hur vi särskiljer den sk romantiska kärleken från all annan form av kärlek (till våra djur och familjer och vänner och osv osv osv) och hur den a) begränsas & b) upphöjs, båda samtidigt till helt orimliga nivåer.

Vad jag tänkte på 3: Åsa Mobergs citat om att "bli våldtagen under vänliga former". Shiiiiiiit. Tankeväckande. Har inte tänkt klart än. Måste fundera.

4 kommentarer:

Niklas Källström sa...

Bra inlägg Lisa!
Jättestora frågor med Johanna Koljonen, Musikguiden i P3 med gästredaktör och P3 Dokumentär är program som flitigt hörs i lurarna på mina (lugna) distanspass.

P3 Dokumentärs program om Flodvågskatastrofen 2004 lämnar ingen oberörd.

Lisa sa...

tack! :)
radio är ju överlag det mest optiga mediet, i alla sammanhang!


men den där flodvågsdokun får jag nog låta vara, åtminstone när jag tränar. jag är så blödig så om den inte lämnar andra oberörda så kommer den garanterat få mig att gråta och det blir så bökigt på cykeln, haha.

johanna sa...

annars gör jag gärna en lista över De Topp Fem Sorgligaste P3 Dokumentärerna Ever, att avnjuta i sommarsolen.

lisa sa...

NEJNEJNEEEj, jag vill ju inte ha sorgligt, my heart's to be gay and true, skicka nåt som handlar om djurbarn och lyckliga slut istället!