måndag 5 oktober 2009

Felsökning1

Jag tror problemet kan ligga i motivationen. Lösningen på det är väl som vanligt lite disciplin. Från utomstående part då, naturligtvis, vilket i sig kan vara en del av problemet.

Nåja.

I senaste numret av språktidningen (jaja, låt mig nörda i fred) kan man läsa det här:

"..Talaren är den mest samhällsnyttiga av individer. Ingen annan verksamhet kräver sådan begåvning och fordrar sådana kunskaper på alla områden."

Men! Jag vet inte riktigt om jag kan relatera.

Det är en fantastisk tidning dock, alla borde läsa. I samma nummer kan man tex läsa en artikel om hur man med hjälp av en motiveringsmatris bestående av 36 ord baserade på de 10 senaste årens tal, kan skriva sin egen motivering till nobelpriset i litteratur. Jag tror jag ska skriva en till mig själv med grund i "den kvinnliga erfarenhetens epiker, som med skepsis, hetta och visionär kraft har tagit en splittrad civilisation till granskning".
De sa det. Inte jag.

För er andra, här är matrisen i utskriven form:

författaren/författarskapet/epikern/berättaren/verket/spanaren - utforskade/granskade/fann/blottade/framställde/hävdade/dömde/öppnade/tecknade/bröt - absurditeten/mänskligheten/erfarenheten/själen/avgrunden/klichéerna/utanförskapet/civilisationen/ansiktet/förklädnaden - sinnrikt/poetiskt/visionärt/musikaliskt/lyhört/omutligt/universellt/svart/sinnligt/muntert


Iväg och komponera med er nu så lovar jag att plugga lite så länge.

Inga kommentarer: