onsdag 9 september 2009

Brudar

Tur att jag har en blogg att spamma när jag måste sitta såhär mycket framför datorn!

Jag håller på att skriva fredagens kria nu, och måste ha en aforism(-ish) att utgå ifrån och det är svårt alltså. Jag vägrar ju såklart av princip ha något av en man eftersom det ju går tvåhundrafemtio på dussinet av lamea historiska män med allsköns "visdomar" som de av någon outgrundlig anledning lyckats få omvärlden att minnas, och det tycker ju jag är så vansinnigt tröttsamt att jag inte ens har lust att börja diskutera det. Så det måste vara en kvinna alltså.

Det hade kanske inte varit omöjligt, man kan ju alltid dra till med Beauvoir eller nåt liksom, om det inte var för att jag dessutom måste ha med ett bekräftande citat från ytterligare en, som jag ju då inte heller vill ska vara man. Men att hitta två historiskt betydande kvinnor som fått bevarat till eftervärlden två olika citat gällande samma ämne är uppenbarligen sorgligt nog i princip ett omöjligt projekt.

Så holla om ni har idéer.

3 kommentarer:

kristina sa...

haru läst nina burtons "den nya kvinnostaden"? där borde det finnas några namn. (nä jag har inte läst den än).

men går det inte att göra nåt på just den grejen då, att det finns så få kvinnor som koms ihågs?

eller, att hitta nåt av en man som du bekräftar av en kvinna?

vilken typ av kvinna ska det vara då?

Lisa sa...

spelar ingen roll, det är egentligen inte så viktigt med själva innehållet för det är ju mest en formövning, men jag vill ju ändå principiellt ha en kvinna bara för att alla andra kommer ha nån gammal grek liksom.

det går ju att göra nåt av att det finns så få som koms ihåg, men då måste jag ändå ha två citat på det ämnet.
ska fundera lite under dagen, nu ska jag hålla tal!

Lisa sa...

nu när jag tänker på det är det kanske mer optimalt med en man som bekräftas av en kvinna, iom att poängen ju är att det första ska vara ett namn med allmängiltig tyngd osv, vilket ju en man har. särskilt bra om det bekräftande citatet är äldre och hon alltså sa det tidigare och var före hans tid.