fredag 20 augusti 2010

Boktipset

Jag läser den här:

Den har varit rätt tråkig i de första 400 sidorna och det har tagit en miljard år för mig att tvinga mig igenom det på ren vilja, MEN NU! När jag bara har 300 sidor kvar! Ååååh kan inte sluta tänka på den, vill bara läsa h-e-l-a t-i-d-e-n men hinner som tur är aldrig med det vilket är bra, eftersom jag kommer bli så ledsen när det tagit slut.

Kriterier för en bra bok:

-surrealism
-invecklad intrig
-cliffhangers
-bra dialog (eller ingen dialog)
-många parallella historier
-naturskildringar

och viktigast av allt, inte en skåpalkad svettig diskbänksrealistisk polis med komplicerad relation till sina barn så långt ögat når, vilket som alla vet är det allra största tecknet på att en bok är skitdålig.

5 kommentarer:

stina sa...

åh, åh, åh! jag läste ut den där för några veckor sen. har haft den i över ett år och har läst typ 300 sidor i den, men har varit lite besviken. som ett inbitet haruki murakami-fan är jag van vid att fastna från typ sida ett, men här tog det tid. men när det väl tog fart. åh. och de sista 100 sidorna, jag var helt hooked.

vet du förresten att det ska komma en ny murakamibok till hösten? peppen! surrealism ftw osv.

Lisa sa...

ELLER HUR! Nu får man ju inte nog. Åååh och det är så spännande!

Vilken kommer till hösten? Och när kommer den där trilogin översättas? Och är what i talk about when i talk about running bra?

stina sa...

det är första delen av trilogin som kommer till hösten på svenska tydligen. jag har letat på nätet efter en engelsk variant då jag hoppades att den redan var översatt (del 1&2 finns ju tydligen redan ute på japanska, o 3:an är på väg), men den kommer nog i höst med..

jag gillar what i talk about when i talk about running, men den är HELT olik murakamis andra böcker. men läs, klart du ska läsa. den är värd, precis som alla andra, bara på ett annat sätt!

mackapullis sa...

det bästa är när han sitter i brunnen (för det är väl i den boken?) asså, man ba längtar att själv få sitta en brunn!

Lisa sa...

han sitter väl i en brunn lite till och från. men ja jag kanske inte bokstavligen vill sitta i den där brunnen, men det är ju inte svårt att relatera.