torsdag 11 februari 2010

Avatar, på riktigt den här gången

Jag kollar på Avatar. Den är precis så provocerande och stereotyp som jag förväntade mig. Naturfolk? Den vite mannens räddning (i uttryckets båda bemärkelser)? "Primitiva" folkslag? Är inte ändå det här ett koncept som känns en aning... ofräscht?

Att de dessutom gjort rymdsmurfarna, enligt våra normer, till någon slags sexy idealatleter gör ju det hela ännu mer ironiskt och osmakligt.

Men ja, det finns ju ingen anledning att säga det på något annat sätt än:
"”Avatar” är ett tekniskt äventyr men ska ni ta en tur till planeten Pandora, berätta inte för er hjärna. Den ska inte med på det här. Den kommer bara att gnälla, sucka och göra det tråkigt för alla när den himlar med ögonen"

Tursamt nog har Carlsson skickat mig nya intervaller inför eftermiddagen, så jag kommer nog få bli lite trött och få lite annat att tänka på. Jag tror de kommer smaka fint som snus!

Inga kommentarer: