tisdag 19 juli 2011

O-whine!

En gång när jag var fjorton år och aldrig hade druckit någon form av alkohol så fick jag på sedvanligt vis, eftersom det var så allting funkade i min ungdoms dalarna (och är väl så allting funkat i alla tider i allas ungdoms hemorter), via någon kompis kompis eller vad det kan ha varit tag på ganska obegränsade mängder med hemgjort rödvin. Såhär i efterhand fattar man ju att det förstås fick en ände med förskräckelse. Förmodligen fattade alla som inte var fjorton det redan då också. Men hur som helst. Jag sänkte väl i sann "100%!!!!!!!"-anda någon liter på en halvtimme eftersom jag varken visste bättre eller hade sällskap som gjorde.
Fick förstås bli hämtad av polisen & avlämnad till mor&far som det halvt livlösa bylte jag var. Begåvningen var uppenbarligen tydlig redan i ung ålder & det där var väl första steget på mitt decennielånga tonårsuppror.

Nåja. Förutom det sedelärande i den här historien (sansa eder!) så har det medfört att jag sedan dess har haft o-er-hört (oooo-eeeer-hööörrrrrtt) svårt för rött vin. I många år på en sådan nivå att jag inte kunde sitta bredvid någon som drack det ens. De senaste åren har det väl varit mer hanterbart, jag vill minnas att jag en gång drack ett glas snordyrt rötjut hemma hos Johannas pappa i faderspalatset på kungsholmen någon gång kring 2005 och tyckte det var skapligt. Annars har jag mest av gammal vana undvikit i sann anda av bränt barn skyr elden.

Men! Igår tyckte jag det var gott! För första gången på tretton år! Välkommen till vuxenvärlden Lisa Ström! Klart det skulle ta dalarnas två mäktigaste cykelmän för att kunna vända på den steken. Förstår ni så stort? Där sopades den sista envisa smulan av mentala tonårsärr bort.


(Det finns en liknande historia om hur jag lärde mig dricka apelsinjuice igen, efter att som sjuåring fått det itvingat mig medelst spruta i munnen under tre veckors dryckesvägran på sjukhus, vilket även det utvecklade en rätt skaplig avsmak om än på ett mindre självförvållat sätt. Men det kan vi kanske ta en annan gång.)

7 kommentarer:

Unknown sa...

Bra där!
Botar du Nilssons skräck för bananer när du är på gång också?
...Eller gör inte det förresten, det är så kul att kasta bananskal på honom när han spyr =)

Lisa sa...

det där med bananer verkar många ha problem med. mycket märkligt!

Anonym sa...

Det var ju tur att ingen behövde tvinga i dig rodtjut med spruta iaf ;-)

Lisa sa...

ja verkligen, fast jag har förstått att sånt förekommer i studentikosa kretsar. men när jag kom upp i universitetsålder var jag ju för pretto/brådmogen/anti för att ägna mig åt sånt overallande - tack gud osv.

Emmsan sa...

Såg på nyheterna om barn/ungdomar som får tag i sprit av nån kompis kompis och ligger medvetslösa i buskar eller på sjukhus osv... tänkte att jag aldrig skulle skaffa barn... fatta orohetsångest 3000! Meen å andra sidan kan jag ju då anlita dig (omjagnuskullekommapåandradummatankarochheltplötsligtviljahabarn)som personlig barnpsykolog i stil med "men du ring det här numret, hon har redan varit med om allt, och då menar jag ALLT, alltså jag menar det är inte ens värt att göra det hon inte gjort!" på ett ungefär. Är det OK. Vi talar ju om minst ytterligare ett decennie framöver, så du hinner ju bli ännu klokare... alltså typ farmor-klok... fast du inte ens är i närheten av pensionen.... meriterande!;P

Emmsan sa...

... är förresten rätt nyfiken på den där apelsinjuicen!!:D:D

Lisa sa...

det är lugnt, jag lär (av samma anledning, ååhhhhh ångesten/oron/denna hemska värld/osv osv) ändå inte kunna skaffa några egna kids så jag kan nog dela med mig av mina visdomar till dina framtida ;)