torsdag 21 juli 2011

Also: vafan?

Ett problem:

Det finns ju verkligen en hel uppsjö av aldrig sinande (pop-)kulturella webpublikationer av olika sorter med superbegåvade skribenter och höga både litterära och journalistiska ambitioner och humor och begåvning och hjärta och hjärna och koll och nya insikter och osv osv osv. Internet bara dräller av det, det väller över åt alla håll och kanter och positivt pandoraexpanderar helt okontrollerat vid varje ny länkklickning tills stressen i att ha för många öppna flikar samtidigt blir helt förödande och jag stänger ner allt och återgår till spindelharpan eftersom jag ändå aldrig kommer hinna läsa ikapp mig på allting där ute så jag kan lika gärna låta den här gamla hjärnfan fortsätta få all sin litterära stimulans från happymtb-diskussioner och cykel bloggar (ja, med flit).

Men förutom min kollstress hade det förstås varit fine & dandy (notera!) på alla sätt, mångfald är ju nyckeln till allt gott och att läsa på engelska är väl knappast något som innebär något större hinder för den interwebziga multikultiga generationen som väl vi(?) ändå tillhör, snarare tvärtom. Hälsosamt att få lite ny kulturell input.

MEN? Vad består det svenska utbudet av? Finns det ens? Alltså problemet är ju när det inte går att få någon motsvarande svensk motvikt, för det språkliga förfallet herregud? Det kommer ju en punkt där man (jag) inser att man ba vill slänga in fyndiga engelska uttryck och utfyllnadsord h-e-l-a t-i-d-e-n eftersom det är bara där man får någon slags ny kreativ ånga och problemet med det är ju att man då antingen låter som 1. någon fräsch nittiotals-corporate-teambuilding-konferens-&-tandblekningsdude ELLER som 2. någon svensk reklambloggare på obestämd work-/lifetrip i new york ELLER som 3. victoria silvstedt och alltså, inte för att vara sån då, men jag är glad om jag slipper?

Så vad göra? FINNS det vettiga svenska alternativ? Måste jag läsa böcker? Jag vill inte det, det ska inte behövas. Jag lever för fan i framtiden! Det enda som fattas mig är ju de där flygande skateboardarna som aldrig riktigt verkar vilja förverkligas, och en vettig webbaserad kulturtidsskrift. Kom igen?

7 kommentarer:

Daniel Eriksson sa...

Två tips på språkligt fyndiga bloggar med skruvade vardagsbetraktelser på svenska:

Bloggfrossa & Mannen som blev trött

Jonas-ad, den modiga lilla grisen

Lisa sa...

hatar bloggfrossa så innerligt...

men jonasad är en gammal favorit! fast det var hundra år sen jag läste honom och jag hade helt glömt, så tack för den påminnelsen!

Lina sa...

http://ikroppenmin.blogspot.com/

om du mot förmodan ha missat.

Jesper Sundewall sa...

alltså vad är det för fel på god litteratur?

http://www.seforlag.se/bocker.htm

Lisa sa...

lina: det hade jag! tack!

jesper: alltså inget, jag är sjukt prolit, men det finns ju fler hål att fylla osv

kristina sa...

intressant... vet dock inte om jag håller med om att det inte finns nån svensk motsvarighet alls, dock att den är utspridd på olika bloggar och jag saknar den samlat.

angående språket så är det ju tudelat. ett definitivt JA på förfallet och sorgen över att allt fler blir allt sämre på att uttrycka sig, och att erövra friheten som kommer med makt över språket. samtidigt så tror jag att det inte bara är nedrustningen av det svenska intellektet det handlar om utan också att många omprövar svenska språket. att de röster som iaf jag önskar höra mer är de som också är upptagna med att dekonstruera språkets maktordningar. kan vara jag som talar ur mina egna drömmars nattmössa nu, men jag tycker mig ana nåt som händer med språket, som är nåt bra.
och därifrån drar jag en snabb men lös tråd till twitter: min uppfattning än så länge är att det är svårt att bli kool på twitter om du har dåligt språk. de där 140 tecknen kräver sin språkkänsla.

du var inne på vad jag tror du kallade infantilt språk för ett tag sen ang constbloggen. jag gillar det ordet och jag gillar det språket eftersom det för mig är ett fantastiskt exempel på nån som har tagit makten över sitt (och därmed vårt) språk. som lyckas få språket att dansa efter sin pipa istället för tvärtom, och jag tycker det är vansinnigt inspirerande och häftigt att se och följa.

ang webmagazin så drar jag till med klyschan att sverige är för litet, det är väl inte så konstigt att det blir större spännvidd i det engelska utbudet om man jämför antal språkutövare. vad som dock borde gå att få till om det inte redan finns är nåt slags samlingsplats för bloggar. en knutpunkt där diskussioner får tid och utrymme att fortsätta utvecklas. alltså inte nåt som knuff.se eller bloggportalen, utan som ett bloggforum där tex underbaraclaras abortinlägg fortsätter att leva. skapa det sammanhang som behövs för att man ska dra varandra framåt. eftersom det är i det kollektiva förändringen styrka ligger.

Lisa sa...

men det är ju just det. klart det finns begåvningar och brains, men jag vill inte behöva läsa olika bloggar, jag vill ha någonstans där det finns samlat och uppstyrt och arbetat och är lite mer journalistik, lite mindre blogg. därmed förstås inte sagt att det inte kan vara samma personer bakom osv.
men såklart har du rätt i att det är ett litet land och litet språk osv och att det är en orsak, men det borde ändå i teorin finnas NÅGOT alternativ. gå att skrapa ihop, åtminstone. någon borde väl göra något osv osv osv antar jag.


ang det infantila språkbruket så fattar jag vad du menar, men jag kan inte riktigt hålla med ändå. jag gillar ju tex const i övrigt, ofta vettig och smart och om inte annat märks det i alla fall att hon tänkt på grejer och bara det är ju fantastiskt och upplyftande, men det är ju inte som att hon gör något nytt rent språkligt. festa mysa maila jobbade ju med samma formspråk för flera år sedan och redan då var det irriterande, eftersom det snarare driver med den grupp som på allvar formulerar sig så. const mfl sitter på sina höga akademiska hästar och låtsaslunarstormar sitt språk lite överseende, och kan så göra och ändå bli tagna på allvar och få cred eftersom det är så underförstått att det egentligen finns kunskap och socialt och kulturellt kapital och status och osv osv.
överlag är jag ju pro en utveckling och en utvidgning av språket och det här med att folk tar sig egna friheter och töjer på reglerna eftersom - vitalitet etc, men jag kan inte se att det är vad den gruppen gör (för det är ju någon slags rådande trend i vissa kretsar, det syns ju ganska tydligt). men säg gärna emot!