söndag 24 juli 2011

Ang det här med terrorn

Ok, man får ju inte skämta om Norge än, så det jag skrev om Utöya fick jag radera trots att det var hemskt roligt på många sätt. Men även jag har väl någonstans en vilja att uppfattas som åtminstone måttligt sympatisk och då innebär det väl ibland vissa restriktioner på this dirty mouth of mine. Hade jag däremot fortfarande haft den där anonyma bloggen jag hade innan den här hade det förstås inte funnits några spärrar, men det är ju nya tider nu. Nya regler.

Nåja. Något man däremot väl borde få driva med är väl den här "utrikeskommentatorn" på SVT som min hemskt smarta och roliga vän Johanna gjorde mig uppmärksam på.
Den härlige mannen har i sin härliga kolumn konstaterat att eftersom det nu inte låg extrema muslimska grupper bakom de här dåden i Norge, utan en högerextrem norrman, så står vi nu inför en ny hotbild - högerextremismen! Reeeally? Ny? Är du säker på att det är ditt slutgiltiga svar, verkligen? Finns det eventuellt någon enstaka du skulle vilja fråga om deras åsikt vad gäller den saken?
Så fint när folk inte riktigt tänker innan de klämmer till "sänd"-knappen.

Men om man nu ändå ska använda sig av gamla beprövade vintagehotbilder och lansera dom som det nya svarta så kan man väl åtminstone gå lite längre tillbaka i tiden? Att revivla högerextrema grupper redan nu känns väl lite som att försöka återlansera cheapmondaybrallan som en retropryl? Tricket med att återanvända trender är väl istället att gå såpass långt tillbaka i tiden att det är så bortglömt att det vid nysläpp framstår som nytt och/eller exotiskt och/eller nostalgiskt?
Jag skulle nog vilja slå ett slag för tomtar och troll! Det var inte igår vi ängslades för det runt husknuten, men det finns ju onekligen en stabil historisk terrorgrund att stå på när det gäller de grupperna.

Eller, som samma Johanna sa: "det där skogsrået, har inte hon kommit undan med saker jääävligt länge nu?!"
Ska nog maila svt utrikes med ett tips.

3 kommentarer:

Den 8e Kaptenen sa...

Eftersom jag bor i norge, så är det här opassande men, nyheterna rapporterar samma skit som de flesta med google visste i fredagsnatt. Kan ju inte komma som en nyhet t ex att killen hade med sig mer ammunition o hade fortsatt skjuta om inte polisen stoppat honom t ex.

Men i sverige hanterade vi det här helt lysande!

http://www.youtube.com/watch?v=ReXmkEl4EVI

"nu tycker jag vi gemensamt sjunger we shall overcome, näh nu gör vi det"

Lisa sa...

alltså jag ber verkligen om ursäkt om du (eller någon annan) tar illa upp. det är självklart jättehemskt allting, jag tycker absolut inte något annat.

we shall overcome-klippet är ju en fantastisk klassiker, slutar aldrig att vara roligt!

Den 8e Kaptenen sa...

näh, jag mena att skojja lite med we shall overcome var lite opassande, nåväl. 15000 i fackeltåg i bergen idag, lite häftigt på nått vis.