onsdag 22 december 2010

Papa was a rodeo



Här får ni en fin cover på en av världens finaste låtar. Den här låten är så himla mycket Mackan för mig för jag lyssnade så mycket på magnetic fields när han bodde i Bredäng. Dessutom ser Conor på bilden så himla mycket ut som han gjorde när han var korthårig.

Och apropå den människan, julen strax efter jag och Mackan precis hade träffats och jag var arton och tonårig och tramsig så fick jag av någon anledning jag inte ens kommer ihåg ett god jul-sms med Eminem som avsändare. Det grundade sig säkert i nåt internskämt vi hade då men det var ju hundra år sedan och man kan inte minnas allt, men det var säkert kul.
Sedan dess har jag varenda jul (i åtta år!!!) fått samma god jul-hälsning från Eminem så det har ju blivit som julgran och julklappar och julspinning och annat som liksom hör till och förväntas för att det ska vara jul på riktigt.
MEN: så fick jag idag ett mail från andra sidan jorden som säger att Mackan är i Thailand och lever livets glada dagar med stulna tillhörigheter och att det således inte blir nån eminem-jul iår. Efter nästan ett decennium!

Inte okej, ska jag fira jul ska jag göra det med Eminem.



Annars är det ju -25 här och således en himla fest att gå utanför dörren. Tråkigt för mig att jag måste ta mig ut minst fyra gånger till idag. Hade, när jag gick till gymmet nyss, på mig: tights, mjukisbyxor, strumpor, sockor, enorma vinterkängor, linne, tshirt, långärmad tröja1, långärmad flossad tröja2, fleecetröja, dunjacka, halsduk, mössa, dubbla tumvantar. Inga konstigheter där alltså.

(Fin bonuskuriosa om magnetic fields för icke insatta: förutom att det är världens mest intelligenta och fyndiga låtskrivare, så - nästan alla låtar de gjort som sjungs om en he sjungs av en manlig sångare, och nästan alla som handlar om en she sjungs av en kvinnlig, eller på annat sätt okonventionella kärlekskombinationer. Det är så fint på sitt eget genderbendersätt i det lilla, om man tycker att det generellt är positivt med normbrytande. Och det tycker man ju, eftersom man är vettig. Dessutom har ni väl inte missat den inte alls representativa MF-playlisten jag gjorde i somras?)

Inga kommentarer: