torsdag 10 december 2009

Tough love

Ska vi ta och prata lite om skolsystemet igen nu hörni?
Det är ju trots allt lite av mitt favoritämne och eftersom det ständigt lyckas visa på sin egen idioti är det ju liksom alltid aktuellt.
Idag tex, skulle jag fylla i min parallellansökan hos min studievägledare för att få höja min studietakt till 200% till våren. Det var lite sent, men hon hade pratat med antagningen och det skulle inte vara några problem. Trodde jag.
MEN SE, där kunde man minsann ändå hitta sätt att sätta käppar i hjulet! Tydligen får man vid ÖreUni inte läsa dubbel takt om man inte en termin innan här har läst 150%. Detta oavsett befintliga studieresultat, egna åsikter, tidigare studier på annan ort eller precis vilka argument som helst. Det bara är så. Punkt.

Ska vi diskutera precis hur dumt det här är, eller förstår ni det alldeles på egen hand? Ska vi behöva ta upp hela grejen (igen) med att om man istället har det lite svårt i skolan så får man så mycket stöd och hjälp och extratid och speciallösningar att man knappt behöver vara läskunnig för att få ut en examen. Men råkar man däremot vara lite snabbare i huvudet än random spånhjärna, då läggs istället löjligt mycket energi på att ovanifrån utforma regler och system och tankesätt som i så stor utsträckning som möjligt ska hålla tillbaka, trycka ner, lägga band på och i största möjliga mån a-b-s-o-l-u-t-i-n-t-e uppmuntra någon form av framsteg, extra ansträngning eller arbetsvilja.

ALL-TSÅ. Jag blir så jävla matt. Jag orkar knappt vara förbannad! Det är så dumt! Jag FÖRSTÅR inte?! HHHHUUUURR kan det här motiveras? Vem har kommit på det? Vad tänkte de med? Vad tänkte de på? Tänkte de över huvud taget?

I praktiken innebär det här alltså att jag under våren, utöver mitt program, måste ströläsa någon låtsaskurs om typ skräcklitteratur för att det är det enda som finns på halvtid, bara för att till hösten kunna gå upp och läsa det jag faktiskt är intresserad av. Känns välmotiverat, verkligen. För naturligtvis spelar inte heller tillgången på kurser inom ämnesområdet någon roll. Jaha, nähä, det fanns bara som heltidskurs, ja, det var ju tråkigt, bad luck, du får inte läsa!

Fy fan, jag blir så less. Ständiga jävla återupprepning. Det fattas ju bara att någon föreläsare ska komma och be mig hjälpa någon efterbliven kille med sina uppgifter eftersom "han har lite svårt att koncentrera sig".
Älskar studier, verkligen.
(Grejen är ju i och för sig att jag GÖR det, men de gör det så svårt för mig att hålla kvar den kärleken)

(ps. jag vill inte framstå som dryg eller von oben. jag ser inte mig själv som extremt begåvad på något sätt, det hela handlar mest om att jag läser snabbt och kommer ihåg saker lätt, vilket gör att studier inte blir så tidskrävande)

4 kommentarer:

Sargoth sa...

jag känner igen situationen. det enda sättet att ta sig igenom är att greppa tag i en femtonpoängskurs och orka sig igenom den. sedan är ditt liv som professionell student igång.

det finns, på tal om någonting helt annat, fortfarande lediga platser kvar i en kurs om religionssociologi. just saying. ;)

Lisa sa...

Jag fattar vinken ;), lovar att kolla upp den!

martintrampar sa...

man får kalla folk för efterblivna utan att va dryg, det e bara ärlighet. Andra lyten kan också va ok, det muntrar bara upp i allt det grå.
Tycker allefall jag.

Lisa sa...

Jag håller verkligen med! Jag fegade lite bara och safeade för att inte göra mig ovän med folk. ;)