onsdag 9 december 2009

Andra människor

Jag har varit tvungen att beblanda mig med intelligensreserven på olika internetforum idag, det är alltid lika spännande.

Just nu läser jag lite om Disneys kommande film inför en analys jag ska skriva. Den har ju varit rätt omdiskuterad iom att det är den första afroamerikanska prinsessan (naturligtvis ändå en prinsessa, det får ju finnas någon måtta på hur wild & crazy de kan vara) och sådär, och faktumet att Disney har en ganska så osmickrande rasistisk ryggsäck att släpa på sedan tidigare som såklart gör att den kanske granskas lite extra trodde jag knappast var något som har kunnat undgå folk.

Men jag hade såklart fel.

"Herregud. Nu är folk på den stackars filmen, innan den knappt satts i produktion, och letar fel och sk rasism. Men fan, kan man inte låta Disney göra sina filmer hur de vill, det finns ingen smygrasism inblandad. Hur orkar folk vara så nitiska att de ska hitta fel jämt?"

"Jag tycker det är spännande med lite rasism i filmer. Som det där med tjänsteflicke-grejen. Jag menar, hallå, det var ju verkligheten innan.
Det är ju, som sagt, inte direkt MENINGEN att smyga in rasism. Jag tror bara det faller så naturligt. Om folk kunde sluta ta allt så allvarligt..
"

"det finns saker med disney som inte e så roliga men just rasismen har jag svårt att tro på. "


Folk, alltså?!

Det mest provocerande jag vet: människor som tycker att "man behöver väl inte ta allt så himla allvarligt" när de ställs inför någon som helst problematik som eventuellt skulle kunna innebära att deras egna liv/gärningar/åsikter kan behöva ifrågasättas.

Inga kommentarer: