måndag 22 augusti 2011

Halloj måndag morgon!

Det var länge sedan nu jag hatade den där ligga-låten, kanske främst för att jag har lyckats undvika den i ganska stor utsträckning under sommaren (#icketörstig, osv) och för att jag ju överlag är rätt jäkla loving och gillar att vara det och således försöker undvika att provoceras i tomme liksom, eftersom det ju bara blir ett evigt blint ursinnigt rusande i cirklar till 1. ingen nytta, och 2. mitt eget fördärv.

Men det betyder ju inte att jag INTE HATAR DEN FORTFARANDE. Blev påmind här, och jag har dels sovit alldeles för lite inatt och är dels lite upprörd ändå och då är det väl lika bra att passa på att roida för alltså, ska vi en gång för alla spika exakt vad det är som är så vansinnigt upprörande?

för det första: folk som själva påstår att de "säger som det är" eller "det alla egentligen tycker", när de drar ihop någon jävla vansinnesteori utan någon som helst grund men som blir en självuppfyllande profetia eftersom alla spån därute utan kapacitet till egen reflektion ba "amen gu, ja, så är det ju!!" (poppis vardagsmellis inte bara bland sexistiska "musiker" utan även i andra begåvade kretsar, typ SD).

för det andra: det allra mest provocerande med Amarillo är ju, förutom då ovanstående samt att han har en klar svårighet med det här med att bli äldre än femton år trots några jävla DECENNIERS försök, men så kan det väl vara, att han är så himla keen on det här med att grina publikt om hur JÄVLA JOBBIGT DET ÄR att vara en "modern man" (inte för att han väl verkar försöka ta sig ur stenåldern själv, men ja) när han själv skrivit en jävla signaturmelodi till den där himla standarden för vad männen förväntas vara/göra/tycka. Man ba, dina tappade hjärnceller ringde och ville säga att om det är så sjuuukt jääävla jobbigt med alla de här kraven (asså, måste jag tycka hon är intressant? vem bryr sig om vad tjejer säger?) så kanske du inte ska stapla upp dom själv i nåt himla Jenga-torn eftersom tjejer (och killar) överallt utom i idioters huvuden faktiskt gillar olika sorters män/kvinnor/människor som inte kanske säger de det vill höra eller låtsas gilla deras skor utan som typ har en personlighet?!

för det tredje: det här med att Amarillo kan göra den här låten, bli nån slags alfahanne (ok, bara bland fjortonåriga tjejer och Tylösandskalle-killar, men ändå), få ligga med dom då, och spä på en myt om män och kvinnor som inte leder till något positivt överhuvudtaget, medan en tjej som gör något liknande (går ju superbra att illustrera med valfri parodi av nämnda låt) givetvis är en grinig bitterfitta utan humor/med mens/som bara ser problem ELLER, och det här är favoritargumentet, som ställer orimliga krav på män!

Ba, say what nu igen?!

och, som någon sa när den här debatten fortfarande var lite fräsch, alltså om man hade fått en spänn för varje gång man inte legat med folk enbart på grund av att de just uppenbart ljugit om sin barndom, låtsat otrovärdigt att de gillat ens intressen, spelat nån lame jävla akustisk historia på gitarr, varit för alfahanniga för att kunna umgås normalt, dragit alla de där andra jävla klyschorna som radas upp och överlag alltså varit idioter, då hade man fan haft sin egna pengabinge att tumla runt i vid det här laget.

Guuuud.
Nog surat, nu ska jag cykla skog. Med en man. Kan tänkas att han bara gör det för att få ligga med mig. Förmodligen och förhoppningsvis inte, förmodligen och förhoppningsvis har han en egen personlighet och egna intressen som går utöver det.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hjälp! Men andas nu då människa, finns så mycket värre saker att bli upprörd över va? Men ändå lite kul att du orkar... ;)

En annan tjej

Lisa sa...

Jag vet inte riktigt vilka de här andra sakerna som du tycker är värre skulle vara?

Trones sa...

Jag lyckas undvika att höra låten du pratar om eftersom jag undviker radion. (dock inte sagt att min musikgenre är något bättre på den fronte).

Men ja, jag håller med. Man blir idiotförklarad som både man och kvinna, av väldigt oväntade människor ibland med.

När vi nyss hade fått barn, J var väl 6 veckor, så var min sambo på stan själv. Hon träffar en bekant som frågar vart sonen är "Ja.. Han är hemma med pappa" var på svaret blir "Va? Vågar du lämna honom själv med barnet?". Eh. Förhoppningsvis skaffar man väl barn med någon man tror är kapabel till mer än att leta navelludd?

Jag har haft J med mig till olika ställen och fått en förvånad blick och frågan "...men, har han inte nån mamma?". Nja, alltså, det var ju lite dimmigt där när han vart till. One night stand vettu, fick aldrig nåt telefonnummer och så..

Va fan? Jag och min sambo har exakt lika många barn, och har haft barn exakt lika länge. Men ändå förutsätter folk att min sambo kan allt om barn och jag är en fullständig idiot.

Jag vet inte hur många, både män och kvinnor, som tycker att vi är knäppa som delar lika på föräldraledigheten. Jaha.. men alltså. Förhoppningsvis var man väl två om saken? Eller var jag bara en spermadonator som i fortsättningen kan hålla mig till att klippa gräsmattan och städa bilen?

Fan i helvete, jag blir helt tokig på det. Man kan inte lägga det ansvaret automatiskt på kvinnorna. Eller idiotförklara pappor.

Jag vet inte hur mycket sånt där jag har stött på, min sambo med.

Jag är ingen grottmänniska, min sambo är ingen barnskötare.

Det mest skrämande är inte att det bara är äldre generationer som ger uttryck för sånt här (till viss del är dom ursäktade, dom fick löss borttagna med DDT så hjärnan ruttnade), utan folk i min egen ålder.

50-talet kom och gick.

Nu babblade jag väl som en idiot förstår jag, men jag associerade till ämnet utifrån mitt smala perspektiv (som just nu mest innehåller småbarn), och kanske inte alls följde din tankegång :)

Nåja.

Anonym sa...

Ja de andra sakerna kan vara världssvält, barnporr, kvinnors situation i Afghanistan (eller nästan hela världen om man ska vara noga)att klimatet förändras. Eller om man vill gå in på det lilla, att vissa inte sopsorterar! Det finns ju rätt mycket att välja mellan. Men visst får man skjuta av alla kanoner för en låt, ibland behöver man ju det ;)

Gillar din blogg förresten.

En annan tjej

Anonym sa...

Det sjuka i det hela så stämmer ju låten rätt bra i mina ögon.Då man kanske hellre skulle göra en hel massa annat och få ligga ändå.Men det är ju så alla vill olika saker och man gör saker för att göra andra glada och därmed kontentan man får ligga.Inbillar mig att det är så i dom flesta förhållanden.Att sedan hitta på och spela spel på krogen är ju mer lögn och mer sjukt.Men tyvärr så funkar det för vissa och därmed gör alla mer osäkra på om man verkligen är den man utger sig för och vara.
Mångt och mycket en rätt sjuk värld vi lever i med spel och konstiga regler man måste följa för att inte stötas bort eller anses som om man tror att man är förmer än nån annan.

Lisa sa...

trones: ja herregud, det där med barn är ju ett helt eget kapitel nästan, jag kan inte ens föreställa mig hur mycket idioti från pöbeln man förmodligen behöver utsättas för som vettig förälder. jag skulle kunna häva ur mig hyllmeter på temat, och då har jag inte ens några själv! men skönt att höra att det åtminstone finns några vettiga själar där ute.

anonym tjej: kul att du gillar bloggen, tack! men du kom ju precis med världshistoriens sämsta argument eftersom de 1.delvis är samma sak och 2.det i övrigt är som att jämföra äpplen och päron

anonym: fast det är ju det som är grejen, om man "hellre skulle göra en hel massa annat och få ligga ändå", så ska man ju helt enkelt bara ligga med, och än mer ha förhållanden med, folk som också gillar det där hel massa andra. Mycket enkelt.

Janne.J sa...

Hej lisa!förhållanden oavsett om det är med en vän eller käraste har då aldrig varit enkla i min värld.