måndag 3 februari 2014

Pensionen

Eh fick ont i höften efter det där långpasset? Det typ sträcker och stramar i höftkulan? Känns som om den gnisslar mot själva benet. Har självdiagnostiserat via google och det verkar tyvärr som att jag aldrig någonsin kommer kunna gå igen, så det var ju ett tråkigt slut på hela den här historien.

Men eftersom hoppet är det sista som överger människan osv så har jag ägnat de senaste 24h åt att styrketräna, stretcha och foamrolla tills svetten lackat och ögona blött, och tro på fan om det inte känns lite bättre nu?

Enligt internet kan det slita rätt mycket på höfterna om man 1. får ett sittande löpsteg när man är trött (det får jag), 2. ökar mängden (det har jag gjort) 3. har dåliga stabiliserande höftmuskler som gör att steget liksom "vickar" lite när man inte orkar hålla det längre (ingen aning om jag gör det, men det skulle väl inte vara orimligt...)

Håller tummarna för att det kanske är bra imorgon så jag inte behöver vila hela veckan!

1 kommentar:

Lille Skutt sa...

Sitter smärtan enbart på utsidan av höften, alltså över höftkulan? Då låter det definitivt som att det är muskeln som löper över höftkulan som är boven. Om du däremot känner smärta på fler ställen, tex mer på framsidan och kanske inåt ljumsken så kant det bero på impingement. Jag har själv haft det, det var ett helvete innan läkarna kom på att det var det. Jag rehabade över 1 år innan de kom på att det var det som var orsaken till min smärta i höften. Är det någon som har kollat rörligheten i din höft? Googla på "hip impingement test" så kan du läsa mer om det.