måndag 24 februari 2014

En sammanfattning av hockeydopingen (och lite träning)

I lördags åkte jag skidor. Det mest spännande med det var den rendez-vous jag hade med en SORK(!) upprepade gånger i spåret. Till en början försökte jag flytta på den med staven, men sorkar har uppenbarligen mer stolthet och bestämda åsikter om världens läge än man kanske tror, så det kunde jag ju bara glömma. Återstoden av passet löste vi det hela genom att jag helt enkelt fogade mig och lyfte på skidan i det spår sorken satt och ägnade sig åt sina begivenheter, och istället åkte på ena foten bredvid och över honom. Naturligtvis fullt rimligt att bli ägd av en trehektos sork sådär på lördag förmiddag?

Igår skulle jag springa långpass för första gången sedan min bråkande höft. Fick med mig Emma! Så jag hade åtminstone säkrat upp med värt sällskap om kroppen skulle vara ovärd. Alltid något. Jag kläckte den briljanta idén om att springa i skogen eftersom det är "kul". Det man kanske inte tänker på när man säger en sådan sak är väl att det är rätt mycket snö i skogen såhär års? Jag har kanske tidigare trott att snöpulsande fått sitt namn efter de pulsande stegen, men vet ju nu att det knappast kan härstamma från något annat än den maxpuls man ofrånkomligen kommer upp i bara av att titta på ett löst packat skoterspår i töväder. Det var kul hur som helst. Bra för mig. Bra för kröppen. Är väl lite skavig i höften såhär dagen efter men ska inte börja gråta blod än!

Helgens tredje stora grej var väl att jag fick friterade västerbotten- och potatiskroketter till middag!!!!

Nej, det var visserligen gott, men helgens tredje grej måste väl ändå vara att hockeyspelare är dopade? Eller ÄÄÄÄR dom det? Ingen vet, för hockeyförbundet och landets alla ~*HoCkEyFaNz*~ gör allt de kan för istället enbart prata om hur taskigt det var att inte tala om att de hade en dopad spelare förrän två timmar innan match. Klassisk "MEN DURÅ!"-strategi. Jag kan sammanfatta vad som diskuterats i alla tv-soffor och krönikor i följande fiktiva dialog:

"Ursäkta, en av era spelare är dopad"

"VA??? Säger ni det NU?? Men han har ju redan värmt upp???????"

"Ja, han är ju ändå dopad så...."

"MEN HAN HAR JU VÄRMT UPP!!!! HAN ÄR JU PEPPAD PÅ ATT FÅ SPELA NU JU!! VI HAR GJORT HIGH FIVE I OMKLÄDNINGSRUMMET!!!"

"Ja, var han så peppad kanske han inte skulle ha dopat sig....."

"MEN DE ANDRA KOMMER BLI HELT FÖRVIRRADE OM VI BYTER UT EN SPELARE NU!!"

"Ja, det kanske ni skulle tänkt på innan ni okejade era spelare att ta preparat som innehåller dopingklassade ämnen, såå....."

"MEN HAN HAR JU VÄRMT UPP!!! VI HAR JU GJORT EN LAGUPPSTÄLLNING!!!! MASSA ANDRA SPELARE I LAGET TAR JU OCKSÅ DET HÄR!!"

"Good to know, men hur som helst så är han ju nu dopad, så...."

"NÄ OM INTE NI SA TILL INNAN SÅ TÄNKER INTE VI GÅ MED PÅ DET!!!!"

"Ja, hade vi sagt till innan hade ni kanske inte ens kommit till final, så ta ett chillpill, men inte ett dopingklassat! Heheheeee, lite wada-humor. Hur som helst är han avstängd nu eftersom, ni vet, han är dopad...."

"MEN NIRÅ!!! LÅTER OSS FÖRST FÅ SPELA EN MATCH MED DOPAD KILLE OCH SEN SÅ SKA VI PLÖTSLIGT INTE FÅ DET?? SÅ HIMLA MIXED MESSAGES!!!! OCH HAN HAR JU VÄRMT UPP NU OCKSÅ FAKTISKT!!! SÅ HIMLA OPROFESSIONELLT GJORT ALLTSÅ!!! NÄR VI I HOCKEYFÖRBUNDET TESTAR SJÄLVA ÄR DET FAKTISKT INGEN SOM ÅKER DIT NÅGONSIN FÖR VI VET VAD VI GÖR!!!!! AMATÖRER!!!! VI TÄNKER STARTA EN EGEN CUP OCH INTE VARA MED PÅ ERT OS LÄNGRE!!! VAD SÄGER NI DÅ???!!?!?!?!"

"Ehm..........."


Och där är vi nu, så extremt spännande detta. Väntar på upplösningen lika spänt som tjejen i vansih-reklamen!


8 kommentarer:

Tynnis sa...

Härligt Tjejen! :)

Kristin sa...

Åkte du i Bergebo? Där har jag stött på en sork i spåret!

Lisa sa...

Tynnis: Tack! :)

Krisptin: Nej i Sörskog faktiskt! Skidspår kanske är populära sorktillhåll?

Rickard sa...

Grejen är väl ändå inte han inte borde ha stängts av utan att IOK borde ha kommit med beskedet mycket tidigare. Provet togs ju efter kvartsfinalen, det ska inte behöva ta upp mot 4 dagar att analysera och meddela resultatet. Nu förstördes hela uppladdningen, formationer fick ändras om och så vidare. Resultatet borde ha offentliggjorts innan semifinalen.

Svenska ishockeyförbundet tycker att det är skött på ett dåligt sätt att det har tagit nästan fyra dagar, de tycker inte att Bäckström skulle ha fått spela. Det är ingen som har påstått att han borde ha fått spela! Det är bara löjligt det du skriver.

Garry Jones sa...

Rickard - IOK hade väldigt många tester och labbet var överbelastat. De är kodade så att ingen visste vilken test tillhörde vilken person. Det är tråkigt att det blev så men det kunde ha blivit värre på 2 sätt. Hade resultatet kommit före semi hade Sverige kanske förlorat. Hade resultatet kommit efter finalen hade Sverige kanske blivit av med guldet. Hursomehelst är det förbudet enligt WADA under spel och Bäckström har ett eget ansvar enligt reglerna. Med Arne och Gunilla i Wada och IOK så finns det ingen risk att detta gjorde på flit för att sätta dit en svensk. Dopat är dopat och det är skandal att det inte blev 2 års avstängning som det hade varit i alla idrotter som har skrivit på med WADA.

Rickard sa...

Garry Jones>> Vad menar du egentligen? Det är väl inte mer än rätt att han inte skulle ha spelat semin ifall han var dopad innan. Varför skulle Sverige blivit av med ett ev. Guld? Det är ju inte så att de blir av med silvret nu som de har vunnit med hjälp av att Bäckström spelade semifinalen än fast han var dopad. Ifall det hade gått till på det viset borde ju Finland ha fått spelat finalen istället. Nej, ditt resonemang förstår jag mig inte alls på.

Man får inte två års avstängning för den där sortens doping även ifall idrotten har "skrivit på med WADA".

Dennis sa...

Åh, att jag hade missat din sammanfattning av dialogen, den var helt perfekt.

Lisa sa...

Haha tack snälla! :)