söndag 9 februari 2014

Hur min kropp och jag har talat med varandra på sistone

Akt 1

Kroppen (viskar): Duuu......

Ingen reaktion

Kroppen (lite högre): Duuuu......

 Jag (irriterat): Vad är det om?

Kroppen (tyst): Duuu, jag är lite trött faktiskt, vi har gjort samma sak jättelänge nu.

Jag (fortsatt irriterat): Trött?! Jadu, cry me a river, vem är inte trött på det här stället?

Kroppen (nu gladare): Men kanske vi skulle kunna göra något annat då? Ta sovmorgon? Eller åka på semester!

Jag (himlar med ögonen): Nä-hä-hä-du lilla vän, man kan inte sluta med något bara för att man är trött, det har ingen kommit längre av! Man ska ta sig IGENOM tröttheten. Igenom och förbi! Och vem är du att gnälla? Du sköter ju bara dig själv! Tänk på mig som måste jobba hela dagarna och sen dessutom hantera en massa tankar och känslor på det, medan du såsar runt och mest bara är kött all tid utom under träningen. Kom tillbaka när du har nåt ordentligt att klaga på!

Kroppen (ledsen):Men.... jag är ändå trött!

Jag (argt): TYST!

Kroppen (tyst): Jaja.....



Akt 2

Kroppen (tyst): Duuu.........

Ingen reaktion

Kroppen (lite höge): Duuuu........

Jag (irriterat): JA? Vad ÄR det om????

Kroppen (trotsigt): Om du inte tänker lyssna på mig så tänker jag ha ont här i hälen! HA! Känner du? Vad säger du nu då? Nu måste vi åka på semester!! Jag vann!!

Jag (himlande): Tss..... ont i foten? Vem bryr sig om ont i hälen? Jag springer väl inte med hälen? Ingen landar på hälen längre! Vilket år är du från egentligen, 1984? Kom in i matchen, sluta gnäll, tyst nu så ska vi träna, vi har ett program att hålla faktiskt! Sluta tjafsa!

Kroppen (tyst): Jaja.....


Akt 3

Kroppen (gnälligt): Duu..! Hallå...

Jag (suckande): Ja? Vad är det nu då?

Kroppen (ledset): Du lyssnar aldrig på mig.... Jag sa att jag var trött men du brydde dig inte om det, så sa jag att jag gjorde ont i hälen här då, men det lyssnade du inte heller på. Det är som om du inte tycker om mig längre ens! Vad har jag gjort dig egentligen???

Jag (upprört): Men sluta! Gud vad du överdriver, sluta vara så himla känslig. Det är klart jag tycker om dig! Det är därför jag gör det här, jag gör det här för oss! Tillsammans! För att vi ska bli starkare ihop! Sluta sura, det blir kul! Tänk på hur bra vi brukar ha det när vi gör sånt här.

Kroppen (gnälligt igen): Men jag är trött, och du lyssnar aldrig på mig. Det är som att du har en annan kropp som du är snäll mot och så får jag göra allt det jobbiga. Jag vill inte ha det så längre! Nu tänker jag ha ont i höften här, så ska vi se hur bra det kommer gå för dig då! HA!

Jag (irriterat): Men vad gör du? Lägg av! Det här känns inte alls bra. Sluta! DU FÖRSTÖR BARA FÖR DIG SJÄLV!!!

Kroppen (trotsig): Jag lyssnar inte på dig längre! NANANANANA

Jag (arg nu): SLUTA! SLUTA SA JAG!!!


Akt 4

Jag (försiktigt): Duuu.....?

Kroppen: Mm..

Jag: Du jag tänkte på en grej, du kanske hade lite rätt ändå...

Kroppen (misstänksamt): Hade jag...?

Jag (kamratligt): Ja alltså, det kanske var lite mycket där ett tag, men vi tar en paus från det nu! Så testar vi igen lite om ett tag istället, men först lite vila!

Kroppen (tveksamt): På riktigt...?

Jag: Ja! Jag lovar, vi springer inte nu! Om du lovar att läka ihop höften och så, så lovar jag att inte springa!

Kroppen (positivt): Jaa, okej då. Ja. Om du lovar?

Jag: Jag LOVAR.

Kroppen: Ja okej, ja, om du lovar att jag får ta det lite lugnt ett tag? Då har vi en deal.

Jag: Absolut! Skönt att vara vänner igen!

Kroppen: DU ÄR MIN BÄSTIS!


Akt 5

Jag (försiktigt): Men du, jag tänkte, vi kan åka lite skidor kanske? Bara staka lite? Då kan du fortfarande hålla din del av avtalet om det här med höften men så kan vi ändå köra på lite? Det är väl ok? Bara lite? Det blir kul!

Kroppen: DU LOVADE!!

Jag (skuldtyngt): Jaa jag vet, men det här är som att nästan hålla min del av löftet också! Det är i princip att vila, vi ska bara använda halva dig!

Kroppen: JAG HATAR DIG! DU ÄR INTE MIN MAMMA! NU FÅR DU RYGGSKOTT SÅ SKA DU SE HUR LÄTT DET KOMMER GÅ ATT STAKA!! DET HÄR KAN DU HA NÄR DU BARA ÄR DUM, DU KOMMER ÅNGRA DIG NÄR JAG ÄR DÖD! DÅ KOMMER NI ALLA ÅNGRA ER!!!!

Kroppen lämnar rummet, smäller i dörren, sätter på Marilyn Manson på högsta volym, är missförstådd och planerar skolskjutning.



Ridå


Stay tuned för fortsatt dramatik

1 kommentar:

Maria sa...

Variation på temat;
https://www.youtube.com/watch?v=5SgFLWBL8y4&feature=youtube_gdata_player