torsdag 13 augusti 2009

Vem är Jonas Himmelstrand?

Det är aldrig för tidigt på dagen för att bli upprörd, det är ju en gammal sanning som dagstidningarna ser till att ansvara för.

Idag tex i Svenskan skriver författaren Jonas Himmelstrand (vem är det? orkar inte googla såhär dags) en fin och hjärndöd liten kolumn om jämställdhet där han kommer till de briljanta och nyskapande insikterna att det faktiskt KAN vara så att kvinnor generellt har ett mindre intresse för professurer och istället på genetiskt vis älskar arbete i hemmet, det VET man ju faktiskt inte.

För att inte av misstag misslyckas med att ta hänsyn till det krävs, tycker Himmelstrand, en "ny jämställdhetsdiskussion" där man har det i bakhuvudet.

Alltså, tillåt mig skjuta mig. Har inte diskussionen med grundtanken att kvinnor har nån slags darrande okontrollerbar städlängtande hemhjälpsgen som de bara MÅSTE ge utlopp för (enda anledningen till snedfördelningen! lovar!) varit den rådande sen, eh, inte vet jag, typ jämställdhetsdiskussionens födelse? På vilket sätt är det något nytt? Hur kan den vinkeln inte kännas så utnött att det där med rundade hörn bara är förnamnet?

(Gulligt dessutom att syftet med denna "nya jämställdhetsdebatt" är att "frigöra individen" från den rådande "begränsande jämställdheten" som ju helt fräckt tar avstamp i den naturligtvis, har Himmelstrand hjälpt mig se, vansinnigt snäva tanken att det kanske finns en vits med att inte på förhand förse människor med viljor och egenskaper enbart grundade i könstillhörighet. LOL, känns ju här som ett passande uttryck.)

Så;
Bra där, Himmelstrand! Skarp analys! Nyskapande tanke! Jag inser ju nu vilken stagnerad och osmidig syn jag haft på det hela, biologismen känns ju så himla mycket fräschare. Plus enklare! Vem orkar ändå tänka på strukturellt förtryck nu när sommaren äntligen kommit, när man kan förklara det med det lite diffusa men ändå så bindande argumentet av könsbunden medföddhet.



(Ps. Om inspirationen tryter inför kommande små texter har jag här lite ämnesförslag i samma anda som jag tror du tycker kanske kan passa: "Afrikaner - med slaveriet i blodet", "Den ariska rasens överlägsenhet", "Den gudomliga kvinnan", "Manliga kockar - en könsöverskridande sensation".)

EDIT: Jag googlade honom ändå. Han var livscoach. I rest my case osv.

2 kommentarer:

mackapullis sa...

haha, det bästa jag läst på länge!

johanna sa...

jag dör. som sagt: hej livscoachamöba, 50-talet ringde & ville ha sin kvinnosyn tillbaka.