torsdag 9 januari 2014

the michigan


Sprang roligt pass idag hörni! Gruvade mig visserligen i ungefär en timme innan pga tycker det är så jobbigt med nya grejer. Är rädd att inte klara av och allt sånt där. Som att det skulle spela någon roll? I värsta fall blir jag väl trött bara? Och det är väl ändå meningen med övningen? Skönt att vara så rationell och ej känslostyrd!

Hur som helst. Surfade the webz och hittade det här passet. Av distanserna att döma är det förmodligen tänkt för bana men man är väl inte den som är den. Kutade den plattaste runda jag kan och tänkte att det väl duger. Det hela såg ut som följer:

  • 1600 meter (i din tävlingsfart på fem kilometer, eller snabbare.)
  • 1600 meter i tempo mellan mil-/maratonfart
  • 1200 meter hårt
  • 1600 meter i tempo mellan mil-/maratonfart
  • 800 meter hårt
  • 1600 meter i tempo mellan mil-/maratonfart
  • 400 meter i maxfart

Eftersom jag pga noob nu inte riktigt vet min tävlingsfart på varken 5 km eller någon annan distans heller sååå, ja? Jag höftade lite. Sprang den första i 4,00-tempo och försökte sedan öka farten för varje hård sekvens, men lyckades inte så mycket som jag trodde. Höll strax under 4,30-fart på 1600-meterssekvenserna emellan. Stannade upp 30-40 sek efter varje intervall, typ tills jag hämtat andan men inte mer. Sammanlagt blev det enligt Strava 9 km med en snittfart på 4,15. Bra jobbat Lisa Ström. Var lite för fräsch efter det där så jag borde väl antingen öka tempot i "vilopartierna" eller springa de hårda bitarna ännu hårdare. Svårt att veta när man kör ett pass för första gången tycker jag.

Nästa gång ska jag testa det som tydligen kallas för pulserande mil, alltså lite samma koncept som ovan fast man alternerar snabba & långsamma tusingar utan vila emellan. Tror det kan vara ett kul pass?

Inga kommentarer: