tisdag 7 januari 2014

Diet coke

Eftersom jag har ett träningsintresse och tycker om att hålla mig uppdaterad samt är ganska fascinerad av det här med trender så hänger jag ju såklart runt en del i den här träningswebbcirkusen som är träningsbloggar och twittrare med träningskoppling och allt däremellan. Med träningsfokuset kommer också tyvärr nästan alltid kostfokuset. Jag säger tyvärr, inte för att jag hatar ämnet, utan för att det alltid är så ANSTRÄNGT i de här kretsarna (Kristin har nån gång sagt att man ska börja dra öronen åt sig när folk inte längre kallar sin mat för just "mat" utan "kost", och det ligger bra mycket i det...).

Det som varit mest poppis senaste året är 1. glutenfri kost (KOST!) och 2. att äta raw. Det ska förstås enligt anhängarna vara superbra för hälsan och välmåendet och prestationen och sömnen och sexet och hyn och alla som börjar äta såhär kommer lyfta 200 kg mer och springa milen under 35 samt eventuellt få guld och gröna skogar (oklart).

Trist nog är det även två sätt att äta som i princip bygger på att utesluta nästan allt som inte är frukt & grönt. Eftersom de allra flesta som hänger på de här trenderna ofta gör det oavsett metod/diet/intolerans of the day så är det ofta rätt restriktivt även med laktos (laktosintolerans var ju the shit för några år sedan så det hänger väl kvar) vilket ju utesluter de flesta mjölkprodukter. Istället äts det sallader, dricks spenatsmoothies, smaskas kokosolja och äts dadelenergibars in absurdum.

Jag vill poängtera att jag på intet vis tror att något av ovanstående är dåligt för någon. Jag är själv en stor förespråkare för att alla till exempel bör äta mycket vegetariskt, av en hel massa skäl. Vad som däremot är ett problem är när man liksom måste ha en METOD att hålla sig till. Det är inte på något vis mindre ätstört att inte kunna käka en macka än att inte kunna äta under sin fastedag när man 5:2:ar.

Jag vill också poängtera att jag inte på något sätt hävdar att det inte finns människor som faktiskt på allvar är laktos-/glutenintoleranta. Såklart det gör! Jag känner flera av dom. Vad jag däremot tycker känns en aning sketchy är att så väldigt många drabbats av detta helt plötsligt just nu? Och att alla dom tränar på SATS eller motsvarande? Och att alla dom driver bloggar om det? Och att det är SAMMA människor som tidigare var laktosintolerande / inte kunde äta kolhydrater / inte kunde tåla fett.

Jag fattar såklart också att många har problem med magen och kanske mer eller mindre desperat letar efter en lösning (LCHF-anhängarnas främsta argument...), men med risk för att sitta här på mina höga hästar: kan det inte vara så att kroppen blir fucked up av att alltid hålla sig till restriktiva dieter, snarare än att de är en lösning på detsamma? Det verkar ju onekligen inte som att någon någonsin blir nöjd med rådande diet eller hittar en långsiktig lösning....

2 kommentarer:

Tynnis sa...

Kan tycka att det är bra med den här a glutentrenden då jag själv har en dotter som ÄR Glutenintollerant. När intresset ökar så ökar sortimentet o det blir större chans att få fram bättre o godare produkter! :)

Lisa sa...

Absolut finns det den sortens positiva bieffekter av det också! :)