måndag 6 januari 2014

Snabb? Eller långsam? Eller snabb? Elleeeeeeer

Extremt irriterande grej: min gps-klocka visar konsekvent ca 5-10 sekunder fel i realtid jämfört med de tider som sedan finns i datafilen. Och det är inte ens bara sådant som att det tar någon halvminut för den att hänga med i fartökningen om man tex kör intervaller, utan det gäller för 100% av tiden. Det är inte heller en sådan där grej som är allmängiltig, att man alltid är lite långsammare än man tror. Om man tex TROR att man cyklar i 32 km/h under hela rundan så har man ju garanterat 30 i snittfart osv. Men här gäller det alltså oavsett. Det är ju visserligen enkelt åtgärdat genom att helt enkelt mentalt lägga på några sekunder till den aktuella hastigheten, men eftersom jag inte vet exakt HUR mycket och 5-10 sek per km gör rätt stor skillnad i ansträngningsnivå så är det ju inte ett helt enkelt projekt.

Jag vill heller inte minnas att jag hade de här problemen med min Garmin? Nu har jag en Nike, men jag vill ogärna byta för den här är så SNYGG och enkel och smidig...

Man skulle förstås också kunna skita i och istället använda sig av den klassiska träningsmetoden "blir man trött är det bra", men för mitt eget höga nöjes skull kan det vara motiverande med lite tempoangivelser vid ensamträning tycker jag. Något ska man ju jaga.

Inga kommentarer: