måndag 5 september 2011

Måndagsupprörd

Okej Internet, hej! Den här jävla nätdebatten (fortsätter väl i all evighet på olika forum och på twitter men orkar ni rota mer får ni leta själva) #ingasmalagussar? Det är ju av precis såna här anledningar det är så soft och fint att bo på landet, man kan i ganska stor utsträckning undvika för ingen läser liksom nöjesguiden osv. Kortfattat handlar det i alla fall om att några killar i hiphopsvängen kört igång med att tala om att det minsann inte ska finnas några smala brudar på lite av varierande grad sexistiska och otrevliga sätt, och sen har några mediebrudar gått bananas på temat eftersom de inte är överens och dels anser att det är manssolidariskt och bara ytterligare ett sätt att springa patriarkatets tjänster att gå med på ingasmalagussar-grejen och de dels anser att det är lika illa att typ hate on it eftersom det ändå är något slags motbild till den gamla standardprojektionen av hur vi förväntas hålla våra kroppar. Förstås oerhört tröttsamt, det hela.

Grejen är förstås, som vanligt, att alla de där tjejerna har sina poänger och det går såklart att motivera och förstå alla sidor MEN HALLÅ FÖR HELVETE, grundproblemet är väl ändå det här med att killar tar sig rätten att sätta en massa standards åt det ena eller det andra hållet och allt ni kan komma på är att uppröras över att ANDRA TJEJER gör den ena eller andra analysen på temat och sedan debattera mot varandra för att ni anser andra kvinnor göra felaktiga sådana? Come jävla again? Ni springer väl samma jävla strukturers ärende allihopa fast bara på olika banor? Jag blir så jävla less.

Och jag tänker inte ens ta någon sida i den här "debatten" eftersom alla är dumma i huvudet (och alltså ja, jag inser ju glashuset jag kastar i här när jag också hatar på tjejerna nu och jag fattar ju att det är svinsvårt att inte gå i den här fällan precis som allting annat som går så mycket djupare än det i första hand kanske kan verka som, och jag fattar verkligen det här med att man blir arg på andra tjejer för det känns ju ofta som ett sånt svek när man inser att de som borde vilja dra åt samma håll tydligen inte gör det, men det finns en större bild här och kan vi kanske försöka se den?) men liksom, inser ni att ni upplåter ca huir mycket jävla tanke- och medietid och -utrymme till något typ en handfull killar dragit igång? Alla ba "buhu det är så jobbigt jag måste hela tiden förhålla mig till min kropp och vad män anser om den osv osv osv" men liksom, det är ju inte så att det är något som direkt missgynnas av att ni alla ska skriva spaltmeter om just kvinnokroppen och hur förhållandet till densamma bäst/sämst/giltigt ska analyseras av andra brudar. Kan någon tack istället typ fokusera på det här med grundproblemet? (tips: det är inte att lite olika tjejer har olika åsikter om en killes åsikt) (kan någon snälla se det skeva?!)

Inga kommentarer: