onsdag 7 juli 2010

Det här med folk

Ja, jag har ju ingen tidning och läser bara Falu Kuriren på jobbet så jag vet ingenting om världen längre, har inte koll på annat än lokalnyheter. Men när jag häromdagen blev upplyst om den här 100.000-kronorsgrejen var jag såklart tvungen att bryta min internetrutin av facebook->bloggar->mailen->facebook och förkovra mig lite i nyhetsrapporteringen och alltså: OMFG?!

Har ledarsidorna någonsin varit dummare? Har journalisterna någonsin varit mer förutsägbara? Har de berömda tyckarna och tänkarna någonsin tyckt så mycket och tänkt så lite? Är det dags att ropa på Bob och hämta minivanen?
Jag blir så himla trött. Ok att FI som underdogparti förmodligen har flest motsägare bland gemene man, men oavsett vad man tycker om deras politik så borde väl varenda människa med någon som helst substans i skallen fatta att det 1. är (uppenbarligen) bra och effektiv pr, och 2. INTE är ett särskilt relevant argument att hävda att det hela var oetiskt gjort och att pengarna borde skänkts till välgörenhet (what?!) istället.

För det första hade den summan, som flera påpekat och vem som helst rimligtvis borde förstå, inte ens räckt till en sketen annonskampanj värd att tryckas, och i jämförelse med att som nu få förstasidor på löpande band och vara fikarumsämnet nummer ett är det ju inte direkt en pest/kolera-situation. För det andra har så vitt jag vet ingen hittills gnällt över att V/M/S/MP/KD/whatever inte lägger sin kampanjcash på svältande barn i afrika? Orka med bristen på konsekvens i gnällandet? Orka med att sparka in den vidöppna dörren i att spä på folks ramaskriande över att det principiellt är fel att bränna pengar? Orka med att helt omotiverat dra in typ röda korset i det hela? Kan ingen vara lite mer innovativ och gnälla på något lite mer otippat? Det skulle jag uppskatta.

5 kommentarer:

Jonas l sa...

Jag väntar på polisanmälan istället då det är vad ja vet olagligt att förstöra pengar. ;)

Hade varit smartare att gått ut med att istället för en annons för 100000kr så skänker vi pengarna till ensamstående mammor eller något sådant. Då lär de fått lite fler medlemmar än bara fler motståndare.

Lisa sa...

nej det var olagligt tidigare, men är det inte nu längre.

alltså principiellt kan man ju tycka att det alltid är bättre att skänka pengar till behövande istället för att (bokstavligt talat) bränna upp dom, men det fåniga blir ju att ingen reagerar över andra politiska mer eller mindre effektiva pr-prylar och påpekar att de också kunde använts till andra/bättre ändamål. I praktiken är ju pengarna lika brända på kampanj oavsett om de eldas upp eller om det trycks upp 25000 pins och ballonger för dom.

det är det som blir så fånigt, när det nu helt plötsligt ska roidas och gråtas över alla stackars människor som "gått miste" (??) om de där 100000. det är ju inte ens en bråkdel av den totala summan som as we speak festas loss på i almedalen, varför grinar ingen över det?

johan fintling sa...

1. Du har helt rätt i det du säger i ditt sista stycke Lisa.
2. Vad du missar är att det ÄR lättare för "folk" att störa sig på någon som eldar pengar än någon som köper en affisch.
3. Ja, FI fick/får mycket uppmärksamhet på grund av detta men för att säga att det då var/är en genialisk PR-kampanj så måste det väl då generera röster till partiet, för det är väl det som är poängen? Och det svaret har vi inte än.
4. Ett citat från Internet (bra källa) "Uppmärksamheten för sakfrågan blir nog ringa tror jag." Jag TROR det med.

Jonas l sa...

Slöseri då? nu kom de 100000kr till ingen nytta. Köper man pins och affischer för pengarna så går det till något företag som betalar lön till folk och köper in saker som annat folk tillverkat. Bra för oss som arbetar helt enkelt. Men att elda pengar är ju mer miljöförstöring.

Lisa sa...

Johan:
1. jag har givetvis rätt i allt jag säger
2. ja, men själva störningsmomentet är ju en del av hela grejen. jag har mycket svårt att tänka mig att det inte var något de var medvetna om innan. sånt folk irriterar sig på, pratas det om.
3. nej precis, det vet vi inget om än, så där kan det gå åt precis båda hållen
4. du får tro vad du vill. sakfrågan får hur som helst mer uppmärksamhet än den fått annars.


jonas: visst, så är det ju. men fortfarande handlar det om en såpass liten summa pengar i sammanhanget.