tisdag 10 februari 2015

Olika sorters visuellt

För er bokföring i intresseklubben: idag har jag skickat in mitt uppsats-PM inför handledningen på torsdag.
Det blev tre sidor fast min intention var att skriva en (1) pga jag drogs väl med lite. Så kan det gå. Man kan säga att jag blev snabbt påmind om att det här med att skriva uppsatser aldrig handlar om att lyckas fylla ut sidantalet utan nästan alltid bara om hur effektivt man kan komprimera det man vill säga så det ryms inom det där trettiotalet sidor som är tillåtet. Jag förstår varför folk börjar forska, så man åtminstone får ett rimligt omfång att bre ut sig på!

Nåväl, det var kul i alla fall. Min arbetsmodell rör sig kring bildspråk i nyhetsrapportering, eller snarare hur retorik konstrueras i sammanhang där avsaknaden av just retorik är syftet. BOOM, kan ni säga om den saken. Eller så kan ni säga som min sjukgymnast: "Förlåt, men det låter skittråkigt". Det är vilket som, men jag kommer att döma er beroende på ställningstagande.


Apropå bildspråk, har ni sett den här?



Ok, fruktansvärt dålig pojkrumsmusik och rätt töntiga videobitar på stödstrumpor och typ grabbig bromancebrottning och JAJA Northug är en eternal bad boy och förmodligen ett as på en massa olika vis, men ändå, exakt hur tacksam borde längdskidåkningen som sport vara för att de har Petter Northug? Ingen annan har väl någonsin haft rockstjärnekvalitet i magtröja, cykelbrallor och rullskidor?

(Även om jag tycker Northugs kvaliteter skildras bättre i den gamla favoritbiten nedan:)



Det var allt från flickrummet idag
/Lisa 14

Inga kommentarer: