fredag 28 mars 2014

Olika definitioner av kvalitetspass


Som ni ser slog jag till på cykling till jobbet även igår! Fy fan det är en fest alltså, kan inte komma på något som är lika trivsamt? Man kommer till jobbet pigg som en lärka och på strålande humör, och kommer hem kanske lite mindre pigg men alla gånger lika glad och trevlig! Ovärderligt.

Det tar mig ganska exakt en timme dit och lite mer än en timme hem eftersom jag då tar vägen på bilden ovan som dels är lite längre och dels lite mer tungkörd eftersom det bitvis är över skogen. Å andra sidan är det ju också så mycket mer värt att få lite naturupplevelse på köpet istället för bilväg. Det är så trevligt att det inte ens bekommer mig att behöva släpa runt på en ryggsäck vilket egentligen borde vara hemskt irriterande för en sån som mig som tycker det är oskönt att ens ha ett kreditkort i ryggfickorna! Men på jobbpendlingen är det klent med hjälpryttare så då får man vara en tjej som reder sig själv och släpa runt på sina egna prylar.

Egentligen skulle jag vilja cykla varenda dag nu! Men ibland har man tider att passa där det inte är lämpligt att dyka upp svettig i tights (jag vet, så konstigt, alla älskar väl svettig & tights??) så jag räknar med att det nog får hålla sig till kanske varannan dag-ish. På sätt och vis också bra eftersom jag faktiskt också behöver springa lite kvalitetspass emellanåt och det är lite svårare med 6 mil cykling innan, både mentalt och för att jag gärna gasar i alla fall lite grann på cykeln och därför inte är helt fräsch i benen efteråt. Men det är såklart också en vanesak, i sinom tid när den här första entusiasmen lagt sig kan jag säkert cykla lugnt hem och vara pigg i påkarna för mer träning.

I förrgår sprang jag i alla fall ett bra pass med Kristin. 8*1 min backe följt av 2*1000 snabba platta. Otippat bra fart i steget på långintervallerna efter de där inledande korta backarna. Bra pass, bra sällskap, bra kropp, kul att träna osv osv osv.

För mig som gammal cyklist känns det hur som helst bra att få ihop lite mängd igen, som ju pendlingen onekligen bidrar till. Jag upplever att min kropp svarar rätt bra på att ha rätt mycket timmar ("mycket" är förstås relativt, men i alla fall tvåsiffrig veckodos tycker jag nog är rätt skönt...), och det är ju svårt att få till med enbart löpning. På söndag ska jag dock, om planen håller, springa det första långpasset sedan jag fick ont i höften. Dagen efter har jag återbesök hos sjukgymnasten för uppföljning. Jag har slarvat lite med stretchandet men varit mycket duktig med styrketräningen så jag håller tummarna....


Inga kommentarer: