onsdag 26 mars 2014

Kenta K gör en ekonomisk fylledragshow

Ja här trodde man att man skulle få en dag där man i lugn och ro kunde blogga om sin cykelpendling och vara nöjd så, men det hann jag knappt ens nöjt tänka och luta mig tillbaka med kaffet i ena handen och vetelängden i andra innan detta uppenbarade sig i mitt flöde:


Kent Kullander på Vision ska alltså göra något så VILT & CRAZY som att leva på en KVINNOLÖN i en månad!!! Ja, ni hörde rätt! På endast 27500 kr istället för 32000 ska han alltså hanka sig fram, kämpa i sitt anletes svett, gå klädd i säckväv, äta barkbröd, tigga på gatan, sälja svavelstickor som vore han en helt vanligt kvinna. För att vi inte ska missa hur det här spännande kommer utveckla sig kommer Kent twittra under hela månaden så vi får ta del av alla de vedermödor han kommer möta i detta HELT NYA LIV!!!!!

Gud, jag känner att jag håller andan redan nu, kan inte bärga mig.

Men, tänker ni då, vad händer med de där 4500 kronorna då? Kommer de skänkas till hans kvinnliga kollega? Kommer de gå till en kvinnojour? Kommer de gå till någon annan slags arbete för kvinnors rättigheter i arbetslivet? Nä, ser ni! De lägger Kenta i ett litet kuvert som han INTE FÅR RÖRA förrän månaden är slut! När vi passerat månadsskiftet går de dock tillbaka till Kents privatekonomi och han kan köpa lika mycket snarr för sin veckopeng som innan denna extremt starka politiska aktion han nu ska ägna sig åt.

Alltså, jag har väl fan aldrig i mitt lilla tjejliv varit med om maken till meningslöst icke-ställningstagande? Kent ska spara några tusen i några veckor och vill få någon himla medalj som kvinnorättskämpe? Det här gör ju inte mer för kvinnolönerna än vad typ... fulla svennesvensexor gör för transaktivismen när de brölande låter någon ha på sig en kjol & smink pga så himla "tokigt".

Det är väl fan helt totalt fullständigt ointressant att veta hur Kent shoppar för 27500 istället för 32000, det är väl ingen som på allvar betvivlar att det är möjligt att leva på 27500 kr i månaden? Problemet är väl inte att en regionsamordnare tjänar just exakt 32000, problemet är väl att kvinnor som grupp tjänar mindre än män - oavsett inkomst. Alltså hur kan någon gå ut offentligt och visa att man så uppenbart missat hela poängen med allting? SKÄMS HAN INTE?! Jag blir helt matt. Förlåt. Måste gå och tröstäta lite mer vetelängd. Återkommer kanske när jag samlat ihop anletsdragen efter den episka facepalmfest jag nu måste ägna mig åt fram till lunch.

Toodles.

3 kommentarer:

STIZZE sa...

Håller med om att det var rätt fegt ställningstagande.

Förmodligen är det ingen större skillnad mot en helt vanlig månad för honom. Situationer är såklart individuella, men många heltidsarbetande brukar spara pengar varje månad inför kommande semesterar, renoveringar, reparationer, upprätthålla en buffert, intressen osv och inte göra sig av med allt den 25:e varje månad.

Däremot vill jag tro/hoppas att det är själva uppståndelsen att han gör NÅGOT, som han önskar ska få lite diskussion och media-utrymme. Men som du antyder lär det slå helt fel med reaktioner på sättet han tror sig få det.

STIZZE sa...

Den här var lite sisådär klockrent sarkastiskt roligt svar på föregående ämne. :)

"Vad gör du med pengarna du får använda?

– Jag tänkte köpa en cykel, då min knappt håller ihop längre. Men eftersom jag måste betala tillbaka pengarna i slutet av månaden, kommer jag att bli skuldsatt. Det känns tråkigt att inte få använda pengarna. Det är liksom som att den här månaden är helt meningslös, när jag tänker efter. Det blir ingen skillnad för min privata ekonomi och det förändrar inte heller någon struktur."

http://hej.blekk.se/2014/03/27/hon-hojer-sin-lon-till-mansniva/

Lars Stålhammar sa...

Den dagen då barnen får samma rätt till sin pappa i tvister så får gärna kvinnorna samma lön... nu behövs dessa till advokaterna...