tisdag 25 mars 2014

#innerwarrior ETC ETC



Idag såg jag det här med årets Adidas Tribes, deras reklamgrej där man kan träna "med" en mediepersonlighet inför ett lopp. Tanken verkar vara att få folk som kanske inte tränar så mycket i vanliga fall att komma igång med löpning och det är ju ett lovvärt koncept. Queen of all (eller i alla fall en människa som verkar kul & vettig baserad på: internetz) Brita Zackari leder en, Linda Pira en annan, osv. Förra året hade väl Musse Hasselvall samma grej om jag inte missminner mig?

Hur som helst så tycker jag grejen är svinbra. Det är alltid svårt att locka icke-tränande människor in idrottsvärlden eftersom den faktiskt är ganska exkluderande (som alla subkulturer i och för sig) och alla sätt som får folk att röra på sig är bra så länge de är positivt laddade osv.

Det enda lilla jag känner ett motstånd mot är det där med namnet... Adidas TRIBES? Precis som SATS löpgrupper "Urban Tribes". Alltså, jag vet inte...

Fattar att det får alla de här stenålderskostmänniskorna att gå igång på alla cylindrar, och det är förmodligen en väldigt köpstark grupp så det är säkert toppen ur säljsynpunkt, men jag får bara inre bilder av hur en samling långhåriga crossfit-killar vrålande springer korta intervaller i bar över för att sedan typ bröstbumpa varandra, grymta något ofullständigt (men "manligt"!!), buffla runt lite i grupp och sedan dra till nåt spa för att käka grönkål, något slags rått kött och cashewcréme...?

Vad vill man ens säga med "tribes"-namnen? Ser framför mig hur den känsla man ska gripas av är hur ens inre urmänniska ska få frigöra sig ur storstadskroppen, återfå sin ursprungliga vilja att jaga något över någon savann, förenas med den krigarstam ur vilken vi en gång kom, bära höftskynke (i softshell?), ha någon form av jord i ansiktet (urban decay?), tillbe någonting (HÄLSAN?), hitta tillbaka till något liksom "sant" om sig själv, i kontrast till den känsla av att vara artificiell och inte rikigt äkta som folk drar runt på.

Jag vill ju ogärna vara den som understryker mina egna poänger (hahahaaa.... åh gud...), men tja, jag tror jag varit inne på det här förr va...

Inga kommentarer: