lördag 27 juni 2015

Om att vara den där killen

I morse försökte jag springa, men jag kom ca 20 meter innan jag insåg att mitt knä fortfarande är paj. Det måste varit något som gått sönder där inne när jag föll för nu är det ju snart två veckor sedan och det gör fortfarande ont?! Det går dock bra att cykla, och det är nog även bra för min rygg. Det är däremot inte bra för mina energinivåer. Att springa blir man ju pigg av. Av att cykla blir man mest trött och hungrig. Igår lyckades jag vägga mig själv på en timmes (alltså...!!!!) hempendling i distansfart. Blev tvungen att äta kaka och glass och sova på soffan när jag darrig kom innanför dörren. Höjden av allt som inte är rimligt.

Förutom det har jag skickat in min uppsats för publicering, så vilken dag som helst finns den nog tillgänglig för nedladdning så ni har något att läsa på semestern! Det är en metaforanalys av nyhetsrapporteringen kring Israel-Palestina. Den driver tesen att Israel blir omotiverat särbehandlat. Det är ju dock bara en kandidatuppsats så den är förstås ganska smal materialmässigt pga utrymmesskäl, men jag tycker ändå den har en relevant poäng. 

Kul annars det här med att både varenda privatkotte och företag igår jublade kring USA's nya äktenskapslagar och idag har pinkwashat sina profilbilder och loggor på Facebook etc som om det inte fanns någon morgondag. Inte för att jag inte är för att ta ställning, utan snarare för att det ändå är lite irriterande att 90% av dessa människor/företag/organisationer aldrig tagit ställning förut. Men nu när det är officiellt okejat av Mr Obamzor så är det förstås enklare att vifta med regnbågsflaggan än när Roffe drar bögskämt i fikarummet till vardags. 

FÖRLÅT man ska inte hata på folk när de gör bra saker bara för att de inte alltid gör det, det är såklart alltid jättebra att människor vill visa sitt stöd för utsatta grupper, men jag kan inte hjälpa att tycka det är lite hyckleri. Så himla enkla poäng att ta utan att göra någon egentlig insats och utan risk för konsekvenser. Men det är väl bättre nu än aldrig, antar jag. Samtidigt kan man ju reflektera kring hur det hade sett ut om USA hade beslutat sig för motsatt lagändring? Hade världens alla privatpersoner och företag rest sig upp och viftat med regnbågar då? Hade hela ens facebookflöde varit klätt av färgglatt tonade profilbilder? I think not. Och då är det ändå då som det VERKLIGEN hade behövts.

I vanlig ordning: ingen vill vara "this guy", om inte alla andra är det också.


Inga kommentarer: