torsdag 8 maj 2014

Varats olidliga feghet

Ok, skulle egentligen ha bloggat om hur jag hela förra veckan var på landet och galopperade ponnys på mjuka gräsiga skogsvägar, men så långt hann jag inte. Istället har jag fått tänka på cykling, på det dåliga sättet.

Häromdagen lanserades Eurosports nya cykelprogram. I 50 minuter pratades det högt och lågt om cykling. Förlåt, om killar som cyklar. I sju (SJU?!?!?) minuter berördes damcyklingen. En stor del av detta handlade om tjejer som visade hur man ska klä sig för att vara en "snygg" cyklist. Detta trots att damerna stod inför start i smått revolutionerande tour of britain och det knappast var brist på intressanta uppslag att fylla någon halvtimme med. En rimlig 50/50 fördelning mellan herrarnas giro och damernas tour hade varit så rimlig och förväntad att jag satt som en fågelholk i fejjan hela programmet igenom av pur förvåning.



Jag kan inte ens formulera hur uselt resultat jag tycker att det är. Det är nästan skickligt att lyckas snedfördela så gravt, särskilt när de svenska damcyklisterna är så oerhört mycket bättre än herrarna och damcyklingen på så många sätt står inför vad jag nog snarast skulle vilja kalla för ett paradigmskifte. Men det är som det är, Eurosport gör som de vill, och vill de inte ta det ansvar som rimligtvis borde avkrävas en så stor drake inom sportbevakningen så kan ingen tvinga dem. Vad jag däremot tycker att alla vi andra har ett ansvar att göra är att säga ifrån att det är fel och att visa att det inte är så det borde se ut.

Tyvärr har jag i samtal om detta de senaste dagarna från flera håll mötts av argumentet att det ändå är bra att de nämner damcykling alls, att man ska vara glad för det lilla, att förändring måste få ta tid, att det säkert (säkert....) blir bättre med tiden. Och. Så. Fucking. Vidare.
Förlåt min franska, men vad i helv?

Jag är så fruktansvärt utled på att människor ska fortsätta ursäkta folks brist på engagemang, ansvar och fan VETT OCH SANS i någon slags starstruck konflikträdsla, vilket det här onekligen verkar röra sig om.
Vacchi, som är programledare för nämnda program, är tung och en rejäl auktoritet inom cykelsverige. Han är en briljant kommentator och oerhört kunnig, jag säger ingenting om det. Men att folk därför i någon slags nätverkskåtma ska slå knut på sig själva i försöken att klappa honom på axeln för ett så himla bra "försök" och att han ändå var en sån jämställdhetens förkämpe som till och med NÄMNDE damcykling är fan beyond allt tramsigt jag varit med om. Skärp er.

Min vän Kristin skrev följande på twitter i morse:
"förändringar behöver inte ta tid om de som gör fel inser att de gör fel och ändrar sitt beteende, förändringar tar tid om de med insikt måste tjata sig blå för att få de konservativa & lata trögskallarna att förstå"

och det är så jävla talande. Att inte kräva av de som har makt, pengar, medieutrymme att de bidrar till en bättre värld är så pinsamt.

Det var allt. Jag ber om ursäkt för svordomar men nivån av irritation har inte precis varit nådig.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Du behöver inte be om ursäkt. Du har helt rätt i ditt inlägg. Tyvärr.
Jag hade också hoppats på mer damcykling i reportaget.

Shaman Dalie sa...


Men vi kvinnor ska helst inte synnas...om vi nu lyckas synnas ska vi helst se snygga ut.


Ja, stora förändringar (i attityder osv) tar tid men det är ingen ursäkt för att låta bli att försöka. Det är snarare en anledning till att försöka ännu mer.