lördag 5 oktober 2013

5 på 20

Nästa helg ska jag tydligen göra det här festliga:


Eftersom jag kan räkna antalet gånger jag de senaste åren försökt springa en längre sträcka på asfalt i högt tempo på det enda finger jag använder i min favoritgest (tumme upp ofc, mvh positiv etc) så har jag naturligtvis noll koll på hur fort jag kommer kunna avverka det där för att sedan istället kunna hänge mig åt tysk recovery (korv? öl? SURKÅL!!!!). Det är ju också lite svårmecklat det här med lopp när man inte vet vad man ska hålla för tempo. Risken för att den här lilla travhingsten ska maxa ut första kilometern och sedan behöva zombiehasa sig igenom resterande 20 km med håll och munnen full i sandpapper är ju ändå rätt överhängande.

I något försök att därför känna av vad jag tycker är snabbt och inte begav jag mig idag ut efter jobbet och tänkte springa fem kilometer lite fortare än vanligt joggande. Jag är ju o-er-hört bekvämt lagd, trots att jag tränar hela tiden, så det är inte direkt något jag gör bara för att solen skiner och humöret är gott eller så utan det måste bestämmas i förväg. I alla fall. Sprang de där 5k i ganska exakt 4min/km-tempo. Det var ok. Blev såklart andfådd och så vidare, men det var inte döden i vitögat eller någon skidåkarläggning efteråt direkt. Jag inbillar mig därför nu att sub40 på milen åtminstone finns inom räckhåll om jag skulle vilja träna för det?

Vad som är snabbt på en halvmara har jag däremot fortfarande ingen aning om. Fem kilometer säger mig ju ingenting om det? Vet inte vad jag tänkte när jag tänkte ut den "fiffiga" planen? Kommer således med stor sannolikhet få famla i blindo ändå. Kanske löser arrangemanget det åt mig om jag får starta långt bak och därför tvingas ta det lugnt ändå? Vem vet? Jag borde väl göra.

3 kommentarer:

Kristin sa...

Enligt den här:

https://www.mcmillanrunning.com/

så bör du klara halvmaran på 1:32:35 (4:23 min/km) om du fixar 5k på 20 min. Nåt att satsa på kanske? :)

Lisa sa...

låter jättejobbigt! :)
men är de där omvandlarna tillförlitliga? stämmer de för folk i allmänhet?

Kristin sa...

Jag vet faktiskt inte, att extrapolera från 5 till 21k är ju ganska mycket. Den här funbeattråden (http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=856478) säger att McMillan ofta är att betrakta som överoptimistisk. Studenternas som de också hänvisar till som mer realistisk (http://web.archive.org/web/20050218085329/http://www.studenterna.nu/TRANING/OmvandTab.asp) säger någonstans mellan 1:33 och 1:36 för din del. Så sub 1:35 då kanske? :)

Mvh,
statistikern