tisdag 24 juni 2014

Läge att träna lite mindre?

I svallvågorna av den här "debatten" kring ortorexi (ja, citationstecken pga så tramsig grej alltihop, att folk ens ska diskutera vad som är "värst" av ortorexi och fetma/utbrändhet/whatever är liksom så enormt beyond rim och reson....) har jag fått anledning att prata om det här med träning och träningskultur och elitidrott och allt som hör därtill med folk i min omgivning.

Ett känt fenomen bland folk som idrottar mycket är ju att man i och med det oftast också får ett umgänge som till stor del består av andra idrottare. Det kommer liksom av sig självt, ska du träna 10-20 timmar i veckan finns det inte riktigt tid för så värst mycket casual hängande med andra människor utan vill man då ha något socialt liv öht så måste det liksom ske i samband med tränandet. Det är såklart fine & dandy om man är medveten om att det ger extremt vinklade och nischade perspektiv, och förstår vad det innebär, något som jag tycker många ofta missar. Istället för att inse att 6-7 strukturerade träningspass faktiskt inte är en genomsnittlig träningsvecka för gemene man, så viker sig vanliga motionärer dubbla i sin strävan att mellan jobb och dagishämtningar försöka följa något gammalt proffs träningsschema från nåt träningsläger -98. Det är ju vad alla andra gör (självklart är det vad du tror att alla andra gör, alla du umgås med gör ju precis samma sak som du själv, du hinner inte träffa andra människor än dina träningskompisar).

Förutom att jag är övertygad om att det är skadligt för både själen och skallen att ha ett så homogent umgänge så är det inte ens bra för din träning. Nu när vi är mitt i sommarsäsongen är det så tydligt att så många har så stor differens mellan ambitions- och prestationsnivå. Bågen har spänts av bara helvete sedan årsskiftet vilket leder till att många nu sitter slutkörda och utleda och inte ens tycker att det är kul att träna och tävla längre. Mängden statusuppdateringar om "överträning" och allmän leda är som vanligt på topp såhär halvvägs in i den period då det egentligen borde vara som roligast att vara aktiv, och jag vågar nog påstå att det faktiskt har att göra med en viss brist på verklighetsförankring förorsakad av det moment 22 som består av att mängdtränande människors umgänge består av andra mängdtränande människor.

Mitt tips till alla som tränar mycket är att i sin ensamhet faktiskt reflektera lite kring varför ni tränar. För vem, för vad, vilket är målet, vad offrar du på vägen, är det värt det, vilka förutsättningar har du, finns det andra sätt att leva, finns det annat som är viktigt, hur påverkar det dig, hur påverkar det din omgivning, är det vad du vill lägga dina pengar på, är det vad du vill lägga din tid på?
Jag är ganska säker på att brist på reflektion kring sådana frågor är det som både leder till upplevd överträning samt gör ortorexidebatten så fruktansvärt känslig för så många. Istället för att se att det kan vara ett problem att försaka saker för optimerad träning och kost så reageras det med fullt försvarsställ pga någon diffus känsla av att känna sig "anklagad" utan att riktigt veta varför.

Men! Det är ju mycket möjligt att svaret är att du vill ha det precis som du har det, och jag är verkligen inte den som inte uppmuntrar till träning. Jag tycker man ska röra på sig varje dag, utomhus, i alla fall i någon timme (alla borde köpa hund?), men på en nivå som gör att man orkar fortsätta år efter år och som inte gör att du måste offra andra viktiga delar av livet. Däremot har jag oerhört svårt att se ett enda hållbart argument för varför småbarnsfarsor eller andra motionärer ska träna som sk "elitmotionärer" eller på en mängd/nivå som motsvarar elitidrottare, oavsett idrott. Jag har hittills inte heller träffat någon annan som kunnat motivera det, vilket är extremt märkligt sett till hur många jag trots allt känner till som ägnar sig åt det.
Ser dock fram emot att kanske få ta tillbaka det uttalandet?

Happy thinking!

(Mitt andra tips är att alla borde börja rida! Det är supertidskrävande, om man nu gillar det, men det är omöjligt att pressa sig över sin faktiska nivå, plus att man tvingas till både avstressning och ödmjukhet. Således extremt opti.)


4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag råkade glida in på bloggen av en slump via FB och vet egentligen inte varför jag skriver här. I vissa bitar har du helt rätt. Jag tror många skulle behöva fundera på vart gränsen går och hur mycket det är värt att gå över den. Fram för allt om man tvingar med sin familj eller vänner och nära i det hela.

Jag gav mig själv tiden att svara på dina frågor för mig själv. Jag kom dock rätt lätt fram till att för mig blir det till att fortsätta som jag gör.

Dock blir jag lite förvånad när du skriver att ingen du känner har kunnat ge dig ett hållbart argument för varför de håller på. Jag tycker väll att du borde ha hittat någon? Nu känner vi inte varandra men du skall få mitt argument.

För att jag mår så sjukt bra av det. Den energin det tar får jag tillbaka flerfaldigt vilket jag kan ge till min familj och mina barn. Surfa på sten och rötter och vända ut och in på mina stackars lungorna! Fyfan vad kul det är och fyfan vad glad jag blir av det. Mitt bästa humör är garanterat efter att jag fått leka av mig på cykel.

Som plåster på såren blir jag dessutom snyggare, snabbare och starkare =D


Men nu är jag å andra sidan inte en av dem som gnäller på överträning. Jag är i skrivande stund sjukt sugen på att lägga i en växel till och brassa på för allt vad tygen håller.

Full gas så kanske vi syns i skogen!

/Ville

Lisa sa...

Men jag tror du missförstår mig, jag kan se tusen och ett skäl till att träna och tycker alla borde göra det i princip dagligen. Håller helt med om att man blir glad, snabb, snäll, snygg och smart av det!
Vad jag däremot inte hört någon som kan motivera på ett vettigt sätt är varför man ska träna som en elitidrottare när man är en motionär.

Det låter som att du hittat en jättebra balans där du både kan träna och få alla fördelar man får av det och samtidigt har tid och energi till att hänga med barn och familj etc, den sortens träning ställer jag mig helhjärtat bakom!

Anonym sa...

Angående motionärer som tränar som elitidrottare: Kan det inte vara så att om man som motionär vill tex börja löptäna lite mer och känner att man inte har kunskapen om hur man ska/kan träna för att förbättra sig. Då är det ju väldigt enkelt att googla fram ett träningsschema/upplägg. Oftast är dom skrivna av fd elitidrottsmän/kvinnor. Och dom utgår ju ifrån sig själva.

Korta svaret är alltså, brist på kunskap, tillgänglighet av vettig
träningshjälp?

Anonym sa...

Lisa.
Detta var det bästa jag läst på länge.