fredag 11 april 2014

Bladlös

Även om jag tycker det är hemskt och sorgligt att man ska behöva protestera på det vis som nämnts i inlägget nedan, eftersom den sortens klimat såklart i en ideal värld inte borde kunna finnas, så måste jag nog ändå säga att jag tycker det är en sådan lättnad att folk ändå gör det.
Av tradition så är ju många väldigt hemliga när det kommer till politik, det är hur vanligt som helst att folk till exempel ber om ursäkt om de vill säga något om det i sociala sammanhang ("ledsen att bli politisk här men...." osv), vilket såklart är absurt eftersom allt är politik och att inte ta ställning är också att ta ställning osv osv osv.

I alla fall, jag tycker att synen på politik som något man ska hålla tyst om är ungefär lika toppen som det här med att många ogärna talar om sin lön, trots att alla vet att den enda som faktiskt tjänar på att anställda är hemliga med sina lönenivåer är den som är intresserad av att hålla lönerna nere. Som arbetstagare är det alltid bättre med transparens.

På samma vis har jag så svårt att förstå varför man inte vill tala om sina politiska ståndpunkter, eftersom de enda som vinner på att vi håller käft är the bad guys. Varje gång man inte reagerar eller säger emot i en risig situation eller samtal så är man medskyldig, och det på grund av vad? Feghet? Rädsla för obekväm stämning?

Det är också så ironiskt, för den enda situation som kan bli obekväm är ju den som är befolkad av rövhattar, och det sammanhanget ska man väl vara glad att man upptäcker och kan ta sig ur snarare än att vara rädd för att göra "obekvämt". Dessutom, om de med osympatiska politiska ståndpunkter oftare behövde konfronteras med dessa och tvingas motivera dem så skulle det nog reda sig självt i mångt och mycket. Dels för att man skulle kunna välja sitt umgänge bättre, och dels för att det för många faktiskt är rätt svårt att förklara varför man ska vara rasist/hata kvinnor/slå barn/whatever.

Hur som helst, det gör mig alltså lite varm i stenen att se att folk äntligen tar sig ton och faktiskt säger ifrån. Jag hoppas det är något som många kommer märka är rätt skönt och positivt och även fortsätter göra. Åsikter är bäst! Och de gör ingen nytta i det tysta.

Inga kommentarer: